دارویی برای سرماخوردگی

برای کنترل علائم سرماخوردگی همه داروی معروف ادالت کلد را می‌شناسند. اما به تازگی داروی کلداستاپ هم به بازار آمده است. کلداستاپ دارویی است که جهت کنترل علائم سرماخوردگی، درد …

برای کنترل علائم سرماخوردگی همه داروی معروف ادالت کلد را می‌شناسند. اما به تازگی داروی کلداستاپ هم به بازار آمده است. کلداستاپ دارویی است که جهت کنترل علائم سرماخوردگی، درد و تب، احتقان بینی و احتقان سینوس توصیه می‌شود. این دارو ترکیبی از سه داروی استامینوفن، سودوافدرین و دیفن‌هیدرامین است.
● نحوه مصرف
مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می‌کند ولی مقدار خوراک معمولی آن در افراد بزرگسال ۲ قرص هر ۶ ساعت و حداکثر ۸ قرص در روز است. مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی باید با تجویز و تشخیص پزشک متخصص انجام شود. در صورتی که تحت رژیم درمانی مشخص هستید در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو به محض به یاد آوردن آن را مصرف کنید. اما در صورتی که زمان مصرف دوز بعدی فرا رسیده است نوبت فراموش شده را مصرف نکنید و میزان بعدی را دو برابر نکنید. برای کاهش تحریکات گوارشی دارو، می‌توانید آن را همراه آب، شیر یا غذا میل کنید.
این دارو را باید در دمای پایین‌تر از ۴۰ درجه سانتیگراد، ترجیحا بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد و در ظروف در بسته نگهداری نمایید.
● ۱۰ فرمان
▪ از مصرف خود سرانه این دارو یا توصیه آن به دیگران خودداری نمایید.
▪ در صورتی که علائم بیماری برطرف نشد و یا تشدید شد و یا تب بالا همچنان ادامه داشت و کاهش پیدا نکرد حتما به پزشک مراجعه نمایید.
▪ در صورت ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، اختلالات دستگاه گوارش، زخم معده، دیابت، فشار خون بالا، پرکاری تیروئید یا بزرگ شدن پروستات حتما موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
▪ مصرف این دارو ممکن است سبب بی‌خوابی شود، پس بهتر است دارو را چند ساعت قبل از خواب مصرف کنید.
▪ داروهای کاهش‌دهنده اشتها را همزمان با این دارو با احتیاط مصرف کنید.
▪ سایر داروهای حاوی استامینوفن را همزمان با این دارو مصرف نکنید.
▪ احتمال ایجاد تداخل در جواب تست‌های پوستی که در آن از مواد حساسیت‌زا استفاده می‌شود با مصرف این دارو وجود دارد.
▪ در صورت نیاز به هرگونه عمل جراحی، حتما پزشک و یا دندانپزشک خود را از مصرف این دارو مطلع سازید.
▪ در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقادیر تعیین شده بیمار را وادار به استفراغ کرده و سریعا به بیمارستان مسمومین منتقل سازید.
▪ در صورت مصرف سایر داروها بخصوص آنتی‌کولینرژیک‌ها، داروهای پایین‌آورنده فشار خون، داروهای ضدافسردگی، داروهای تضعیف‌کننده سیستم عصبی و داروهای محرک سیستم عصبی حتما موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.