گیاه رازک

از رازک به عنوان خواب آور و مسکن استفاده می شود. ترکیبات شیمیایی در رازک مواد تلخ از جمله آسیل فلوروگلوسیدهای موجود در رزین، اسانس به میزان ۰/۳ الی ۱درصد که حاوی میرسن لینالول …

از رازک به عنوان خواب آور و مسکن استفاده می شود. ترکیبات شیمیایی در رازک مواد تلخ از جمله آسیل فلوروگلوسیدهای موجود در رزین، اسانس به میزان ۰/۳ الی ۱درصد که حاوی میرسن لینالول فارنزن و کاریوفیلن است است تاتن به میزان ۱۲ الی ۰/۰۴ فلاونوئید و مقدار کمی فنلکربوکسیلیک اسید از جمله اسید فرولیک و اسید مکروژنیک از دیگر ترکیبات مهم گیاه هستند. همانطور که در بالا ذکر شد رازک خواب آور و مسکن است البته اگر عصاره خشک آن را به صورت چای استفاده کنید.
● خواص درمانی:
رازک دارای اثر آرام بخش می باشد به خصوص هنگامی که همراه با آرام بخش های دیگر گیاهی مصرف شود هم چنین در بدخوابی های عصبی و استرس ها استفاده می شود. رازک به صورت دم کرده با مزه تلخ به عنوان مقوی معده محرک اشتها و افزایش ترشحات معده کاربرد دارد. اسیدهای تلخ آن شامل لوپولون و هورمولون دارای خواص ضدمیکروبی است از دم کرده آن جهت درمان زخم معده و به عنوان ضد ورم مثانه استفاده می شود. به منظور رفع مشکلات عصبی گل های رازک را در بالش می گذارند البته گل های خشک شده و کهنه آن را. عصاره برخی از انواع رازک به دلیل خاصیت نرم کنندگی در فرآورده های پوستی کاربرد دارد. حمام کردن دروان زوائد حاصل از تخمیر رازک تاثیر جوان کننده دارد و برای رفع مشکلات قائدگی موثر است رازک در درمان انقباض های روده ای بیماری سل، سرطان والتهاب مثانه بسیار مفید است.
ضددرد، ضدباکتری، ضدعفونی کننده، ضداسپاسم، ضدتومور و ضدکرم است هضم کننده ادرارآور قاعده آور و ملین، خلط آور، قارچ کش، شیرافزا، مسهل مقوی اعصاب مقوی معده و ... می باشد. چای رازک بهتر است شب هنگام یا قبل از خواب مصرف نموده تا بتوان خواب آرام تری داشت این میزان مصرف را می تواند سه بار در روز تکرار کرد. خواص گیاهی رازک به نو و کهنه بودن آن بستگی دارد چون مواد موجود در آن با گذشت زمان اکسید می گردند به طور مثال مصرف گل های ماده تازه برای رفع بدخوابی موثر بوده در صورتی که خشک شده گل های ماده برای پر کردن بالش افرادی که دارای بی خوابی هستند مناسب است تعویض گل های خشک ماده در این بالش ها باید هر ۲ سه ماه یکبار صورت گیرد چون گل های خشک کهنه رازک دارای خاصیت محرک می باشند برای رفع بی خوابی بهتر است از گل های ماده تازه خشک شده تازه یا گل های فریز شده استفاده نمود در این صورت بر روی دو قاشق چایخوری از این گل ها یک لیوان آب جوش ریخته و پس از ۵ الی ۱۰ دقیقه صاف نموده و میل نمایید.

نویسنده : محمد قهی