۱۴ دی: در شهر چه گذشت؟!

شیشه شوی و برف پاک‌کن یکی از قسمت‌های خودرو است که با وجود اینکه چندان جدی تلقی نمی‌شود اما نقش بسیار پر اهمیتی در رانندگی ایمن، ایفا می‌کند. به عنوان مثال در صورتی که شیشه‌ …

شیشه شوی و برف پاک‌کن یکی از قسمت‌های خودرو است که با وجود اینکه چندان جدی تلقی نمی‌شود اما نقش بسیار پر اهمیتی در رانندگی ایمن، ایفا می‌کند.
به عنوان مثال در صورتی که شیشه‌ خودرو کثیف بوده و دید راننده خوب نباشد می‌توان با زدن برف‌پاک‌کن، شیشه را تمیز کرد. این در حالی است که مایعی که در مخزن برف‌پاک‌کن مورد استفاده قرار می‌گیرد هم در تمیز‌تر کردن شیشه موثر است.
هرچند تعداد زیادی از رانندگان از آب برای پرکردن محفظه شیشه‌شوی استفاده می‌کنند اما در این فصل از سال احتمال یخ‌زدگی آب و در نتیجه آن کار نکردن شیشه‌شوی زیاد است.
به همین منظور استفاده از مایع‌های مخصوص شیشه‌شوی که توسط کارخانه‌ها تولید می‌شود در زمستان اولویت دارد. این مایع‌ مخصوص نه تنها شیشه را بهتر پاک می‌کند، بلکه به دلیل دارا بودن الکل، در هوای سرد یخ نمی‌زند و هزینه تعویض موتور شیشه شوی را روی دست راننده نمی‌گذارد.
● علاج واقعه بعد از وقوع
متاسفانه بیشتر شهروندان عادت دارند که پس از وقوع واقعه به فکر علاج آن بیفتند.به عنوان مثال همزمان با افزایش آلودگی هوا و اجرای مرحله جدید برخورد با خودروهای فاقد برگه معاینه فنی که با توقیف یکروزه‌ آنها با قفل چرخ آغاز شده است، تعداد خودرو‌هایی که برای معاینه فنی به مراکز مشخص شده مراجعه می‌کنند، افزایش چشمگیری پیدا کرده است.
اعلام برخورد قاطع با خودرو‌های متخلف موجب شده است که رانندگان انگیزه بیشتری برای دریافت برگه معاینه فنی پیدا کنند و به همین دلیل صف‌های طولانی روبه‌روی مراکز معاینه فنی ایجاد شده است.
این در حالی است که تا همین یک ماه پیش، مراکز معاینه فنی بسیار خلوت بودند و رانندگان اقبال زیادی نسبت به آن نشان نمی‌دادند.
در واقع همین بی‌توجهی باعث شده تا برخی از رانندگان ساعت‌ها در صف دریافت برچسب معاینه فنی منتظر بمانند.
البته حالا که این مراکز شب هنگام نیز فعال هستند شاید بهترین گزینه مراجعه به این مراکز در ساعت پایانی شب برای رهایی از صف‌های طولانی است.
● مزاحمت ناخواسته
شاید برای شما هم اتفاق افتاده‌ باشد که هنگام تماس تلفنی از طریق باجه‌های تلفن سکه‌ای، ناخواسته شماره اشتباهی را گرفته و فرد از آن‌سوی خط، شما را مزاحم تلقی کرده باشد.
کلید تعدادی از تلفن‌های سکه‌ای به قدری کهنه شده است که هنگام فشردن آن شماره‌گیری انجام نشده و تماس گیرنده به مشترک دیگری وصل می‌شود.
این کلید‌های سفت و ناکارآمد باعث می‌شوند از هر کدام از باجه‌های یاد شده روزانه چندین و چند تماس اشتباه صورت گیرد که در نهایت موجبات نارضایتی شهروندان را فراهم می‌کند. به هر حال در شرایطی که برخی افراد کارت تلفن ندارند یا به تلفن‌های کارتی دسترسی ندارند، تلفن‌های سکه‌ای می‌توانند برای آنها کارگشا باشند.
اما چنانچه این باجه‌ها دارای تلفن‌های کهنه و از کارافتاده باشد، نه تنها مشکل شهروندان حل نخواهد شد بلکه این وسیله برای آنها دردسرساز نیز خواهدبود. به گفته شهروندان، چنانچه باجه‌های سکه‌ای هر از گاهی مورد بازبینی و تعمیر یا تعویض قرار بگیرند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری خواهد شد.
● ترک پست
راننده‌های برخی خطوط تاکسیرانی در برخی ساعات روز ترک پست کرده و به هیچ‌وجه در ابتدای خط دیده نمی‌شوند. تعدادی از آنها در پاسخ به سؤال خبرنگار ستون « در شهر چه خبر» با موضوع علت ترک پست، می‌گویندکه چنین خطوطی تا ساعت خاصی مسافر دارد و بنابراین پس از آن، راننده‌ها راهی مسیر‌های دیگری می‌شوند.
برای نمونه در حال حاضر خط تاکسی میدان ونک - بلوار آفریقا، فقط تا ساعت ۱۴ تاکسی دارد و پس از طی شدن این زمان، مسافران باید تا چهارراه جهان کودک پیاده‌روی کرده و در این چهارراه موفق به دیدار تاکسی‌های مسیر شوند.
به گفته اغلب مسافران این مسیر، بهتر آن است که شرکت تاکسیرانی در راستای بهینه کردن خدمات خود، سرکشی به خطوط و بازرسی از آنها را بیش از پیش در فهرست عملکرد‌های روزانه خود بگنجاند.