رانندگی در زمستان؛ فقط با ۱۰ فرمان

۱) رانندگی در فصل سرما ویژگی‏های خاصی دارد که باید با درنظر گرفتن این ویژگی‌ها و با پیش‌بینی‏های لازم از وقوع حوادث احتمالی و ماندن در برف و یخبندان پیشگیری کنیم. مهم‌ترین …

۱) رانندگی در فصل سرما ویژگی‏های خاصی دارد که باید با درنظر گرفتن این ویژگی‌ها و با پیش‌بینی‏های لازم از وقوع حوادث احتمالی و ماندن در برف و یخبندان پیشگیری کنیم. مهم‌ترین نکات ایمنی رانندگی در زمستان را با هم مرور می‏کنیم...
۲) ابتدا از اینکه باتری اتومبیلتان شارژ کافی دارد مطمئن شوید. چرا که اگر باتری به اندازه کافی شارژ نباشد موتور اتومبیل در شرایط سرمای شدید قدرت کمی‌خواهد داشت.
۳) از مناسب بودن لاستیک اتومبیلتان برای حرکت در خیابان‌های برفی مطمئن شوید. برای بسیاری از مناطق کشور استفاده از لاستیک‌های چهار فصل مناسب به نظر می‌رسد. اما اگر در مناطق کوهستانی یا شمالی کشور زندگی می‌کنید بهتر است از لاستیک‌های عاج‌دار مخصوص شرایط زمستانی استفاده کنید.
۴) از اندازه و سایز مناسب زنجیر‌چرخ‌های اتومبیلتان مطمئن شوید. زنجیر‌چرخ‌ها باید درست به اندازه لاستیک‌های اتومبیلتان باشند. نه بزرگ‌تر و نه کوچک‌تر. زنجیر‌های ناهماهنگ با اندازه لاستیک اتومبیل کارایی لاستیک را پایین می‌آورند.
۵) به‌طور معمول میزان فشار باد لاستیک اتومبیلتان را چک کنید. معمولا لاستیک اتومبیل همزمان با پایین آمدن دمای هوا کم‌باد می‌شود. هرگز برای اینکه بر روی خیابان برفی یا یخی بهتر حرکت کنید اقدام به کم کردن فشار باد لاستیکتان نکنید.
۶) از عملکرد درست و صحیح برف پاک‌کن‌های شیشه جلو و عقب اتومبیلتان اطمینان حاصل کنید. مطمئن شوید در مخزن آب برای پاک‌کردن شیشه جلوی اتومبیل آب مخصوص حاوی ضدیخ ریخته‌اید. از انباشته شدن برف و یخ بر روی شیشه جلوی اتومبیل، پنجره‌ها و آینه بغل اتومبیلتان جلوگیری کنید.
مطمئن شوید که در رادیاتور اتومبیلتان به اندازه کافی ضدیخ و آب ریخته‌اید.
۷ اگرچه همه شما دوست دارید در خلال روزهای برفی از شستن اتومبیلتان خودداری کنید (چون می‌دانید روزهای بعد باز هم به حال اول خود باز می‌گردد) اما به یاد داشته باشید که انباشته شدن کثیفی و گل و لای بر روی بدنه و برخی قطعات در زیر اتومبیلتان عمر اتومبیل را بسیار کم می‌کند. برای به حداقل رساندن زنگ زدگی بدنه اتومبیل شستن روزانه و استفاده از واکس‌های مخصوص بدنه لازم و ضروری هستند.
۸ هنگام رانندگی به آرامی‌ترمز کنید. به هنگام سرعت گرفتن و پیچیدن نیز عجله نکنید. از اتومبیل جلویی خود فاصله بگیرید. هیچ وقت نمی‌توانید پیش بینی کنید چه وقت روی یخ و برف سر می‌خورید. فاصله مناسب موجب می‌شود بتوانید اتومبیلتان را کنترل کنید.
۹) گر اتومبیلتان شروع به سر خوردن کرد ترمز نکنید. کمی‌گاز بدهید سپس ترمز کنید. بعد از آن اتومبیل را خلاص کنید. اگر چرخ‌های عقب اتومبیلتان شروع به سرخوردن کرد به آرامی‌فرمان را به سمتی که مسیرتان است بچرخانید. عجله نکنید و فرمان را سریع نچرخانید چون روند سرخوردن اتومبیل سریع‌تر می‌شود. اما اگر چرخ‌های جلوی اتومبیل سرخورد، از سرعت خود بکاهید تا اتومبیل به اندازه کافی کندشود تا لاستیک‌ها باردیگر با زمین درگیر شوند.
۱۰) مواقعی که خودرو در زمستان دچار نقص فنی می‏شود، ‏نفوذ سرما به داخل خودرو ممکن است موجب آزار سرنشینان شود به همین دلیل همراه داشتن لباس‏های گرم، کلاه و دستکش و پتو در این‌طور مواقع لازم است. همچنین کفش‏های زمستانی مناسب هم در کنترل به موقع خودرو و در صورت لزوم راهپیمایی برای کمک گرفتن از دیگران مفید است. فراموش نکنید اگر به هر صورت گرفتار سرمای زیاد در زمستان شده و در مناطق سرد زمستانی مجبور به توقف شدید سعی کنید خونسردی خود را حفظ کرده و به هیچ عنوان بدون تجهیزات لازم در سرما نخوابید. داشتن حداقل چهار پتو در اتومبیل، خوراکی‏هایی مانند خرما و کشمش در مسافرت‏های زمستانی ضروری است.