کمک های اولیه برای انواع سوختگی ها

● سوختگی عمومی (حرارت) آسیب های ناشی از مواجهه پوست و اندام های بدن با حرارت مستقیم را سوختگی عمومی می گویند.درجه، درصد، شدت،محل سوختگی، سن مصدوم و... از عوامل تعیین کننده اهمیت …

● سوختگی عمومی (حرارت)
آسیب های ناشی از مواجهه پوست و اندام های بدن با حرارت مستقیم را سوختگی عمومی می گویند.درجه، درصد، شدت،محل سوختگی، سن مصدوم و... از عوامل تعیین کننده اهمیت سوختگی هاست.
▪ درجه سوختگی:
الف) درجه یک (سطحی) تنها لایه خارجی پوست را متاثر می سازد.علایم: پوست قرمز، متورم، حساس و همراه با درد و بدون تاول است.
ب) درجه دوم لایه خارجی و میانی پوست را در بر می گیرد.علایم: پوست قرمز، تاول دار، متورم و همراه با ترشح مایع و درد شدید است.
ج)درجه سه پوست شدیدا آسیب دیده و چربی ها، عضلات و استخوان ها را در برمی گیرد.علایم: پوست زغالی، خشک، چرمی شکل و همراه با شوک و از دست دادن مایعات بدن همراه درد شدید یا بدون درد از بین رفتن پایانه های عصبی است.
▪ درصد سوختگی
درصد سوختگی را بر اساس وسعت سوختگی بیان می کنند که برای محاسبه آن از قانون ها استفاده می شود.
▪ شدت سوختگی
شدت سوختگی را از روی درجه و درصد سوختگی تعیین می کنند.
▪ سن مصدوم:
در سن زیر ۵ سال و بالای ۵۵ سال احتمال خطر مرگ بیش تر است.
▪ محل سوختگی
دست ها، پاها، سر و صورت، دستگاه تناسلی، مجاری تنفسی و... خطرناک ترین هستند.
● سوختگی همراه با عوامل دیگر
سوختگی همراه با عواملی مانند: بیماری (قند، ناراحتی قلبی و... )شکستگی و... به علت اختلال در روند بهبودی خطرناک می باشند.
▪ کمک های اولیه
درجه یک، به کار بردن آب سرد در موضع و پانسمان خشک. درجه دو، فرو بردن در آب سرد، پانسمان خشک، درمان شوک و انتقال مصدوم. درجه سه، انجام ABG و CPR، پانسمان استریل، درک شوک و انتقال مصدوم.توجه داشته باشید در سوختگی از ترکاندن تاول ها، جدا کردن قسمتی از لباس مصدوم که به پوست چسبیده، مالیدن مواد اضافی (خمیر دندان، روغن و...) به روی محل سوختگی جدا خودداری کنید.
● سوختگی با قیر
آسیب وارده به پوست و سطح بدن به علت گرما و حرارت موجود در قیر مذاب (۵۰ تا ۸۰ سانتی گراد) را سوختگی قیر می گویند.علایم: پوست قرمز (همراه با قیر)، درد شدید و بی هوشی، علایم عمومی شوک، سوزش و تاول پوست.
▪ کمکهای اولیه
سرد کردن محل سوختگی و جامد کردن قیر با آب سرد یا یخ، جدا کردن قیر جامد شده با حلال نفتی (پماد نئوسپورین)، پانسمان و رفع شوک و انتقال مصدوم.
● سوختگی شیمیایی
آسیب های وارده به پوست و بافت های بدن با مواد اسیدی و قلیایی را می گویند.
▪ علایم: پوست زغالی و چرمی شکل، درد شدید، تشنج و بی هوشی، علایم عمومی شوک، سوزش و تاول پوست.
▪ کمک اولیه
شست وشوی محل سوختگی با مقدار زیادی آب (روان) بیش تر از ۳۰ دقیقه، انجام CPR و ABC، دور کردن مصدوم از محل، بالا نگه داشتن عضو از سطح قلب، درآوردن لباس های اضافی مصدوم، پانسمان و درمان شوک و انتقال سریع مصدوم.
● سوختگی الکتریکی
عبور جریان الکتریسیته (برق) از بدن و مقاومت بافت ها در برابر این جریان، سبب ایجاد حرارت شده قسمت های مختلف بدن (استخوان ها، ماهیچه ها، اعصاب، عروق و... ) دچار سوختگی (درجه سه) می شوند.توجه داشته باشید مقدار آب موجود در بافت ها، مدت زمان و مسیر عبور جریان الکتریکی، نقش مهمی در آسیب وارده به بدن دارند.علایم: تحریک پذیری، تشنج، بی هوشی، اختلال در بینایی و فلج تنفسی، زخم عضلانی، در رفتگی و شکستگی، ضربان نامنظم قلب و ایست قلبی، نارسایی کلیه و آسیب های نخاعی و کاهش فشار خون و شوک.
● سوختگی رعد و برق زدگی
اصابت ناگهانی مستقیم و غیر مستقیم جریان الکتریکی ناشی از رعد و برق سبب ایست قلبی و تنفسی شده و بر اثر مقاومت بافت ها حرارت ایجاد و اندام های داخلی بدن دچار سوختگی می شوند.علایم: تشنج، بیهوشی ومرگ، ضایعات پوستی و پارگی پرده گوش، شکستگی جمجمه و اندام ها.
▪ کمک های اولیه:
انجام cpr و abc درمان شوک، انتقال به مکان امن، پانسمان و آتل بندی، کمک از دیگران و تماس با اورژانس و انتقال سریع مصدوم.