چادرشب ‌بافی گیلان

از لباسهای زیبا ساكنان گیلان ، لباس محلی قاسم آبادی است و از چادر شب بعنوان پوشش كمر بانوان این منطقه استفاده می‌شود. از تاریخچه و رواج این هنر در گیلان اطلاع دقیقی در دست نمی …

از لباسهای زیبا ساكنان گیلان ، لباس محلی قاسم آبادی است و از چادر شب بعنوان پوشش كمر بانوان این منطقه استفاده می‌شود. از تاریخچه و رواج این هنر در گیلان اطلاع دقیقی در دست نمی باشد. ولی در قاسم‌آباد از چنان ارزشی برخوردار است كه هر عروس قاسم‌آبادی دست كم می‌بایست یك چادر شب یك رنگ ابریشمی بعنوان جهیزیه خود به خانه داماد ببرد.
موارد استفاده چادرشب : روتختی ، روبالشی، رومیزی، پوشش كمر، رختخواب پیچ ، پرده و …
رنگهای بكار برده شده بیشتر : نارنجی ، قرمز، زرد و بطوركلی رنگهای شاد و زنده هستند.
نقوش آن ذهنی و بر اساس اشیاء و حیوانات می‌باشد: كه تعدادی از آن شامل ماه و یریب‌دار ، اسب وسوار ، شانه، قالی گل ، گل ماكو، چلچراغ ، سلم‌دار یا زربین‌دار ، بزكوهی ، مرغ، جوجه و بره می‌باشد.
● انواع چادرشب :
۱- چادر شب چهار خانه
۲- چادر شب یك رنگ : كه این نوع از ارزش بیشتری برخوردار است .
چادرشب، بافتی از گلیم و پارچه را تواماً دارا می‌باشد. طریقه نقش‌اندازی روی آن دقیقا“ مانند گلیــم بافی است و از الیاف پنبه‌ای یا ابریشمی بافته می شود كه این كــار توسط زنــان انجــام می گیرد . این چادر چهارگوش از بهم دوختــن قطعــاتی به پهنــای ۳۱ سانتیمتــر و در ابعــاد كلی ۸۰/۱ × ۲ یـــــا ۵۰/۱ × ۲۰/۱موجود می‌باشد.
● ابزار كـــار :
۱- دستگاه نخ‌ریسی ( چر)
۲- دستگاه بافت ( پاچال )
● مراحل بافت چادر شب :
۱- چله‌كشی یا به اصطلاح محلی درازكردن نخها
۲- پیچیدن چله بر پس نورد
۳- تابشن كردن
درحال حاضر بعلت سختی بافت چادر شب و عوارض جانبی ، نسل جوان استقبالی از فراگیری این هنر بعمل نمی‌آورد و با وجود تشكیل شركت تعاونی در روستای قاسم‌آباد؛ كمبود سرمایه و افزایش هزینه تولید، كمبود مواد اولیه ، نیاز آموزشی استادكاران و بافندگان، نداشتن نمایشگاه مناسب برای عرضه كالاهای تولیدی از جمله مشكلات گسترش این هنر سنتی می‌باشد.