محوطه تاریخی برد کنته

این مجموعه در هفت کیلومتری شمال شهر مهاباد قرار دارد. " بردکنته" به معنی سنگ حفره دار در زبان کردی است. این مجموعه شامل چند قبر صخره ای ، یک دژ و چند ردیف پلکان است که به وسیله کنده …

این مجموعه در هفت کیلومتری شمال شهر مهاباد قرار دارد. " بردکنته" به معنی سنگ حفره دار در زبان کردی است. این مجموعه شامل چند قبر صخره ای ، یک دژ و چند ردیف پلکان است که به وسیله کنده کاری و حجاری بر روی سنگ به طرز بسیار زیبایی ایجاد شده است.
نمای عمومی این اثر و ظواهر دیگر نشان می‌دهد،این مجموعه به احتمال زیاد عبادتگاه یا قربانگاه مشابه زیگورات بوده و شامل پله های سنگی و خشن است. در این مجموعه هیچ‌گونه ظرافتی مشابه آنچه در تخت جمشید یا شوش دیده می‌شود وجود ندارد و این را می‌رساند که این مجموعه مربوط به قبل از دوره هخامنشی و شاید قبل از دوره ماد و به احتمال زیاد مربوط به زمان حکومت مانا در هزاره اول قبل از میلاد است. تقریباً ۵۸ پله محاط بر سه جهت تپه قرار دارد. ارتفاع پله ها به هیچ وجه یکسان نیست. به احتمال زیاد تپه محل دفن مردگان بوده است. درقسمت های دیگر کانال های آب، دیوارهای تدافعی و احتمالاً بقایای یک سد قدیمی دوره مانایی وجود دارد.