۲۵ دسامبر سال ۱۹۸۹ ـ سرانجام چائوشسکو و رومانی

نیکلای چائوشسکو که از سال ۱۹۶۵ زمام امور کشور رومانی را به دست گرفته بود ۲۵ دسامبر سال ۱۹۸۹ پس از یک محاکمه کوتاه با همسرش «النا» که او نیز یک کمونیست بود و در زمان حکومت طولانی …

نیکلای چائوشسکو که از سال ۱۹۶۵ زمام امور کشور رومانی را به دست گرفته بود ۲۵ دسامبر سال ۱۹۸۹ پس از یک محاکمه کوتاه با همسرش «النا» که او نیز یک کمونیست بود و در زمان حکومت طولانی نیکولا به وی اندرز می داد اعدام شد.
چائو شسکو ظاهرا از اوضاعی که در اروپای شرقی به وجود آمده بود پند نگرفته بود و پس از بازگشت از سفر ایران، هنگامی که با یک تظاهرات نه چندان وسیع مقابل دفتر کار خود رو به رو شد به خشونت متوسل گردید که این عمل بر ابعاد مخالفت و تظاهرات افزود و به دستگیری و محاکمه و سقوط دولتش انجامید.
چائوشسکو که تنها رئیس یک دولت کمونیستی اروپای شرقی بود که با اعزام سربازان شوروی به افغانستان مخالفت کرده بود در صورت نرمش با تظاهر کننده ممکن بود بتواند مانند سایر همتایان خود از اعدام برهد.
سقوط او درست در روزی اتفاق افتاد که در آن روز در سال ۱۹۴۸ کمونیستها بر رومانی مسلط شده بودند و حکومت آنان ۴۰ سال طول کشید. رومانی در سال ۱۹۱۸ از اتحاد بسارابی، ترانسیلوانیا و چند بخش دیگر به وجود آمده بود و مخلوق نشست ورسای بوده است. رومانی در جریان جنگ دوم به آلمان پیوست که بعدا به دست ارتش سرخ که در تعقیب نیروهای هیتلر بود افتاد.