گوردخمه روانسر

در داخل شهر روانسر و در جوار گورستان محل ، گوردخمه ای به طرف شرق و ارتفاع ۳۵ متری از سطح قبرستان در سینه کوه کنده شده است . قسمت تسطیح شده شامل یک دیوار عمودی به عرض ۳ متر و ارتفاعی …

در داخل شهر روانسر و در جوار گورستان محل ، گوردخمه ای به طرف شرق و ارتفاع ۳۵ متری از سطح قبرستان در سینه کوه کنده شده است . قسمت تسطیح شده شامل یک دیوار عمودی به عرض ۳ متر و ارتفاعی در حدود ۳۰/۲ متر است . بخش فوقانی این فضای ایوان مانند به عمق ۱۰ سانتی متر و در قسمت تحتانی در حدود ۸۱ سانتی متر می‌باشد . در دیوار انتهایی این ایوان ، قابی مستطیل شکل به عمق ۲۰ سانتی متر ایجاد شده که در حقیقت قاب ورودی گوردخمه محسوب می شود . این ورودی به ابعاد ۷۰*۹۲ سانتی‌متر است که به اتاقکی تقریباً مربع شکل منتهی می شود . با توجه به سوراخ هایی که در دو طرف ورودی ایجاد شده به نظر می رسد که این گوردخمه دارای درگاهی بوده است.
اتاق این گوردخمه به طول ۴۳/۲ متر و عرض ۲ متر و ارتفاع ۶۴/۱ متر می باشد . کف این اتاق فاقد هرگونه پستی و بلندی بوده و سقف آن مسطح است و در چهار جهتی که به دیوار ختم می شود با دیوار به شکل قوس هایی نا منظم ارتباط پیدا کرده ، بطوریکه به سقف حالتی قوسی شکل داده است .
در سمت راست مدخل ورودی دخمه ، نقوشی حجاری شده است . وضعیت نامناسب نقش برجسته امکان هر گونه توصیف قابل ذکری را نمی دهد اما با دقت زیاد می تون چهار تصویر در روی سطح تسطیح شده تشخیص داد .
۱ ) روشن تر از همه شکل تقریبی یک متوازی الاضلاع است که ردیف های موازی آن را به ۱۳ قسمت تقسم می کند و از وسط تصویر به شکل مورب تا قسمت راست پائین نقش ادامه می یابد .
۲ ) در حد فاصل تصویر متوازی الاضلاع و در ورودی بخش از نیم رخ یک شخص که شیء را به صورت عمودی در دست نگه داشته به چشم می خورد .
۳ ) سومین نقش در بالای متوازی الاضلاع و درست در وسط کادر قرار گرفته است . که تصویر انسان بالداری می باشد که پشت به در ورودی مقبره ایستاده است .
۴ ) دو صفحه مدور سمت راست نقش بالدار را می توان به عنوان چهارمین تصویر محسوب کرد .
با توجه به نقوش حجاری شده در نمای این گوردخمه می توان آن را به دوره هخامنشی نسبت داد .