نقش ویروس در بروز تومورنا زوفارنکس

شنیده ام ویروس ها نیز در سرطانزایی نقشی دارند در کدامیک از تومورهای سر و گردن ویروس ها نقش آشکاری دارند؟ در بروز سرطان نازوفا رنکس قطعا ویروس دخالت دارد. ویروس مولد بستاین …

شنیده ام ویروس ها نیز در سرطانزایی نقشی دارند در کدامیک از تومورهای سر و گردن ویروس ها نقش آشکاری دارند؟
در بروز سرطان نازوفا رنکس قطعا ویروس دخالت دارد. ویروس مولد بستاین بار است که در بروز نونوکلتوز عفونی و لنفوم بورکیت نیز دخالت می کند. سرطان نازوفارنکس به ویژه نوع تمایز نیافته آن در مناطق جنوبی چین بیش از سایر نقاط دنیاست.
توده یک طرف در قسمت فوقانی گردن شایع ترین تظاهرات تومور است و پیدا کردن کانون اولیه که در نازوفانکس(حلق و بینی) وجود دارد همواره آسان نیست و در بررسی آماری که از موسسه، سرطان بیمارستان امام خمینی توسط دکتر انسانی و دکتر کریمی صورت پذیرفته این توده در ۸۱ بیمار مورد مطالعه در ۷۰ درصد ژوگولودبگاستریک و ۶۶ درصد موارد قسمت فوقانی و عمق گردن یافت شده است پژوهش مزبور در مجله iranica mebica acta شماره ۳۸ سال ۲۰۰۰ منعکس شده است.
گرفتگی یک طرفه گوش در اثر تراوش مایع درگوش میانی به علت انسداد شیپور اوستاش و گرفتگی بینی و خون دماغ سایر تظاهرات سرطان نازوفارنکس است. باید توجه داشت که صرف ویروس بودن منشا تومور به معنای آن نیست که سرطان نازوفارنکس از شخصی به شخص دیگر سرایت داشته باشد.

نویسنده : دکتر عبدالحمید حسین نیا