اهداف آموزش بهداشت در دانش‌آموزان

از آنجا که برنامه‌های آموزش بهداشت ازنظر نحوه فعالیت، زمینه موضوعی، گروه مورد نظر و بسیاری جنبه‌های دیگر متنوع هستند می‌توان با توجه به این ضابطه‌ها، آنها را طبقه‌بندی …

از آنجا که برنامه‌های آموزش بهداشت ازنظر نحوه فعالیت، زمینه موضوعی، گروه مورد نظر و بسیاری جنبه‌های دیگر متنوع هستند می‌توان با توجه به این ضابطه‌ها، آنها را طبقه‌بندی کرد. از رایج‌ترین انواع طبقه‌بندی برنامه‌ها دو روش طبقه‌بندی بر اساس نحوه عملکرد و زمینه فعالیت است...
اهداف غایی آموزش بهداشت از هدف نهایی آموزش جدا نیست. آموزش بهداشت از یک طرف به دنبال ایجاد تغییر آگاهانه در رفتار دانش‌آموز، خانواده و جامعه به شکلی است که سلامت آنها را به نحو بهتری تضمین نماید و از طرف دیگر و هم‌زمان با هدف اول به دنبال تاکید و تشویق رفتارهایی است که در حال حاضر سلامت دانش‌آموز، خانواده و جامعه را تحت تاثیر مثبت خود قرار داده‌اند.
مثلا اگر دانش‌آموزی در مجموعه رفتارهای خود عادت به رفتار غیربهداشتی داشته و در عین حال ورزش هم می‌کند مراقب سلامتی هر دوی اینها را مورد نظر قرار دهد.
رفتار اول را به منظور ایجاد تغییر در آن و رفتار دوم را به منظور تاکید و تشویق در جهت حفظ و ادامه آن و چه بهتر که به منظور موفق شدن در جهت تغییر رفتارهای اشتباه، ابتدا با تاکید و تشویق رفتارهای صحیح شروع نماید.
این روند هنگامی صورت عمل به خود می‌گیرد که معرفت یا دانش جدیدی برای فرد یا گروه فراهم شود. انتظار می‌رود که دانش‌آموز این دانش و اطلاعات را بپذیرد و یک نگرش و تعهد مثبت در جهت تغییر مطلوب پیدا کند. در این سطح، راهبرد عملی ممکن است مشارکت مستقیم یا روش‌های جدید برای دست‌یابی به اهداف باشد.

دکتر حسن ضیاءالدینی - مدیرکل دفتر سلامت و پیشگیری