راز و نیاز با خدا

یکی از اشکالات یا به عبارتی انحرافاتی که مشتاقان موفقیت پس از مطالعه کتب یا شرکت در سمینار های موفقیت به آن دچار می شوند‏ًٌُ‏‎ْ فراموش کردن نقش اساسی« اراده خداوند» در رسیدن …

یکی از اشکالات یا به عبارتی انحرافاتی که مشتاقان موفقیت پس از مطالعه کتب یا شرکت در سمینار های موفقیت به آن دچار می شوند‏ًٌُ‏‎ْ فراموش کردن نقش اساسی« اراده خداوند» در رسیدن به اهداف است.
روزی فردی به من گفت که مدتی است احساس می کند اعتماد به نفس بالایی پیدا کرده و با استفاده از قدرت جسمی و ذهنی خود می تواند به اهدافش برسد و زیاد به انجام فرایض دینی و ارتباط با خدا و دعا کردن نیازی ندارد.
به او گفتم‎ْ مورچه ای را در اتاقی بزرگ تصور کن. آیا به راحتی و با اراده خود می تواند به هرجایی برود؟ گفت: بله’ گفتم درست است که مورچه مختار است اما فقط در فضای اتاق اختیار دارد و مجبور است به بیرون نرفتن از این فضا.
انسان نیز همین گونه است. گرچه فضای ذهنی و اهداف خود را بزرگ می داند و در حیطه هایی مختار است اما در حیطه های بزرگتر محدود و مجبور است.گفت: حیطه های بزرگتر یعنی چه؟!
گفتم” اراده خداوند” .آیا آیات ۲۲ و ۲۳ سوره کهف را می دانی؟!.گفت:نه.گفتم: خداوند می فرماید:« هرگز مگو فردا این کار را خواهم کرد‚مگر اینکه بگویی: اگر خدا بخواهد.»
در عین حال لازم است بدانی که اراده خداوند در جهت خیر و صلاح ماست‚ چراکه در آیه ی ۲۱۶ سوره ی بقره می فرماید:« چه بسیار چیزهایی که از آن بیزارید‚ اما به نفع شماست و چه بسیار چیزهایی که دوستشان دارید‚ اما به ضرر شماست.»
مانند پدری که اجازه می دهد به فرزندش آمپول یا سرم بزنند{ علیرغم میل کودکش} حتی اگر فرزندش با پدر بداخلاقی کند‚ پدر به دلیل محبت زیادش نسبت به فرزند خود‚ بداخلاقی او را به جان می خرد و از قدرت خود برای چیزی که به نفع فرزندش است بهره می گیرد.
آری عزیزان! یادمان باشد که باید برای رسیدن به آرزو ها باید افکار؛ گفتار و کردارمان را مثبت کنیم و تمام تلاشمان را برای رسیدن به ” موفقیت ” مصروف داریم. اما اگر علیرغم انجام موارد فوق و حتی پس از بازنگری در آن ها و انجام اصلاحات لازم باز هم به نتیجه نرسیدیم؛ آیه ۲۱۶ سوره ی بقره را به خاطر بیاوریم. تذکر مهم اینکه زمانی بگوییم ” خدا نخواست” که تمام تلاش جسمی و ذهنی خود را انجام داده باشیم و کار تمام شده باشد و دیگر کاری از دست ما برنیاید.
بارالها! شجاعتی عطا فرما که تغییر دهیم؛ آنچه را که تغییر پذیر است. آرامشی عطا فرما که بپذیریم آنچه را که تغییر ناپذیر است و فهم و دانشی که بین این دو فرق گذاریم.

دکتر مرتضی احمدی منش
صاحب امتیاز و مدیر مسئول مجله راه موفقیت
عضو تعونی مطبوعات کشور
عضو انجمن مدیران مطبوعات کشور
بنیانگذار و رئیس انجمن ایرانیان موفق
موسس و رئیس هیئت مدیره موسسه خیّرین کارآفرین
نوشته شده توسط فاطیما امیدوار
khodahast.parsiblog.com