ویژه دهمین سالگرد تاسیس جبهه مشارکت - حرکتی آگاهی‌بخش

نهضت آزادی ایران تشکیل احزاب و تقویت آنها را در راستای تامین پیش‌نیازهای جامعه دموکراتیک همواره مثبت ارزیابی می‌کند. بر این اساس تاسیس و فعالیت جبهه مشارکت را در ۱۰ سال گذشته …

نهضت آزادی ایران تشکیل احزاب و تقویت آنها را در راستای تامین پیش‌نیازهای جامعه دموکراتیک همواره مثبت ارزیابی می‌کند. بر این اساس تاسیس و فعالیت جبهه مشارکت را در ۱۰ سال گذشته در راستای تقویت فرآیند دموکراسی باید مثبت ارزیابی کرد.
اگرچه می‌توان به علت نحوه شکل‌گیری آن از درون قدرت و عدم انسجام مواضع و دیدگاه‌های اعضای ارشد آن عملکرد آن را مورد نقد جدی قرار داد. به‌رغم حضور طیفی از دیدگاه‌ها در نهادهای تصمیم‌گیری مشارکت که در احزاب متعارف و قدیمی کمتر سابقه دارد که پیامد آن عدم امکان تصمیم‌گیری بموقع و بی‌نظمی تشکیلاتی است، جبهه مشارکت توانسته است اقدامات مفیدی در جهت تقویت جبهه اصلاحات انجام دهد و در تقابل با جبهه اقتدارگرایان نقش آگاهی‌بخش داشته باشد.
جبهه مشارکت که با استفاده از امکانات دوران قدرت شکل گرفته است امروز که عملا دستی در قدرت ندارد می‌تواند عملکرد گذشته خود را مورد ارزیابی و نقد جدی قرار دهد و با اصلاح برخی ملاحظات دوران قدرت زمینه پالایش رهبری خود را فراهم آورد تا بتواند مانند احزاب مردمی از مجموعه نیروهای تشکیلاتی و پایگاه اجتماعی خود در راستای اهداف و راهبردهای حزب بهره‌برداری بهینه داشته باشد.

محمد توسلی
رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی