نام در قرون وسطی

نام‌خانوادگی دوباره در حدود ۹۰۰ میلادی در ایتالیای شمالی معمول شد و در سده ۱۲۰۰ عمومیت یافت. اشراف نخست نام‌خانوادگی برای خود برگزیدند تا با تودهٔ مردم تفاوت داشته باشند. …

نام‌خانوادگی دوباره در حدود ۹۰۰ میلادی در ایتالیای شمالی معمول شد و در سده ۱۲۰۰ عمومیت یافت. اشراف نخست نام‌خانوادگی برای خود برگزیدند تا با تودهٔ مردم تفاوت داشته باشند. اشراف نام خانوادگی را موروثی خود قرار دادند و نام‌خانوادگی از پدر خانواده به فرزندان انتقال می‌یافت. اشرافیت به این ترتیب به نام‌خانوادگی اجداد خود توجه نمود. یک نام‌خانوادگی علامت جنتلمنی و اشرافیت بود و رفته‌رفته مردم عادی نیز نام‌خانوادگی برگزیدند.
سربازان جنگ‌های صلیبی نام‌خانوادگی را از ایتالیا به کشورهای اروپای غربی بردند. در سراسر اروپا خانواده‌های ثروتمند و اشراف نخست نام‌خانوادگی برای خود برگزیدند. در آغاز این نام‌خانوادگی موروثی نبود، اما رفته رفته جنبه موروثی یافت.
● نام‌خانوادگی و شغل
پاره‌ای نام‌های ‌خانوادگی از مشاغلی که صاحبان نام‌خانوادگی دارند آمده است. مانند میلر = آسیابان، کارپنز = نجار، کلرک=منشی، تایلور=دوزنده.
در زبان انگلیسی کلمه SMITH، به معنای آهنگر، چلنگر و در آلمانی، فرانسه و ایتالیائی و آلمانی نیز آهنگر و چلنگر نام فامیلی می‌باشد. در قرون وسطی هر روستا تنها یک آهنگر داشت ازینرو نام آهنگر برای خود برمی‌گزید و غالباً این شغل ارثی بود.
● نام مستعار
گروهی از نویسندگان، نقاشان، هنرپیشگان تئاتر و سینما نام‌های مستعاری برای خود برگزیدند. از جمله آنها می‌توان نام هنری بیل = استاندال نویسنده فرانسوی ـ مارک تواین نویسنده آمریکائی، سارا برنادت که هنرپیشه زن فرانسوی که نام اصلیش روزین برنار بود. هاری لیلیس گروسبی معروف به بینگ گروسبی
● لقب
برخی از اشخاص علاوه بر نام شخصی و نام‌خانوادگی لقب نیز برگزیده‌اند و القاب در روزگار قاجاریه به اوج ابتذال خود رسید و حتی دو نوع لقب وجود داشت که هر دو نوع را از شاه می‌ربودند یا می‌خریدند.
معمولاً وزیر دربار با رئیس دفتر شاه وسیله ابلاغ القاب بود و در رمان زیبا اثر محمد حجازی آمده است که شخصی می‌خواست صاحب لقب غیاث‌الدوله شود به نزد رئیس دفتر شاه رفت و لقب ارزانی خواست رئیس دفتر گفت نامه‌ای به شاه بنویس و در آخر به نام غیاث‌الدوله امضاء کن شاه در جواب نامه ترا غیاث‌الدوله خواهد خواند و تو از این پس می‌توانی خود را به این لقب ملقب نمانی نوع دیگر لقب آنست که به شاه پیشنهاد شود و در برابر مبلغی شاه با لقب پیشنهادی موافقت خواهد کرد. با ظهور حکومت مشروطه این القاب برافتاد و از حالت موروثی خارج شد.