پیری کابلها

در بسیاری از شرکتهای برق از کابلهای توزیع زیر زمینی استفاده شده است که به علت قرار گرفتن در محیط مرطوب و نفوذ آب بداخل آنها ، مسیرهای نشتی آب در آنها ایجاد شده که بتدریج باعث …

در بسیاری از شرکتهای برق از کابلهای توزیع زیر زمینی استفاده شده است که به علت قرار گرفتن در محیط مرطوب و نفوذ آب بداخل آنها ، مسیرهای نشتی آب در آنها ایجاد شده که بتدریج باعث تخریب آنها می گردد. به همین دلیل، بسیاری از شرکتها در حال تعویض شبکه‌های کابل زیرزمینی خود هستند. با بررسی دقیق شرایط کابلهای زیرزمینی و تخمین عمر باقیمانده آنها، می‌توان تا حد زیادی از هزینه‌های ناشی از تعویض آنها کاست.
موسسه Powertech ، خدماتی جهت انجام آزمایشهائی شامل آزمایش تخمین عمر،آزمایش ضربه و آزمایش اتصال کوتاه را برای کابلهای XLPE ، PILC و EPR ارائه کرده است.
این موسسه یک روش آزمایش مبتنی بر استفاده از ولتاژ dc فشار ضعیف نیز ابداع کرده که استفاده از آن برای تعیین شرایط کابلهای XLPE در محیط آزمایشگاهی ویا محل بهره برداری، موفقیت آمیز بوده است. در این روش آزمایش، مقادیر ولتاژ اعمالی و تعداد دفعات آزمایش ، ۵۰ درصد، از مقادیر پیشنهادی IEEE کمتراست.
در آزمایش مذکور، یک ولتاژ پله dc منفی به سیستم سه الکترودی متصل به کابل اعمال می گردد و جریان نشتی آن در یک فاصله زمانی مشخص اندازه گرفته می‌شود. با استفاده از کامپیوتر، جریان نشتی به ازای زمانهای مختلف ثبت می‌گردد. برای کاهش اعوجاجهای ac موجود در ولتاژ آزمایش dc، از یک فیلتر استفاده می‌شود. در کابلهایی که بواسطه رطوبت در آنها مسیرهای نشت آب ایجاد شده است بعنوان یکی از مشخصه های پیری کابل رابطه خطی جریان نشتی بر حسب ولتاژ آزمایش بشدت تغییر کرده غیرخطی می شود .
ولتاژ ac شکست عایقی این کابلها کوچک بوده که خود دلیلی بر مؤثر بودن روش آزمایش مذکور می باشد روش جدید، به دلیل کوتاه بودن زمان و همچنین دامنه ولتاژ آزمایش ، از روش سنتی ورایج hipot بسیار موثرتر است.

منبع : مؤسسه Power Tech