نرم‌افزار شبیه‌سازی HYSYS.Process

● طراحی و شبیه سازی فرایند در دنیای رقابتی امروز ، شركت‌های طراحی و تولیدی برای طراحی بهینه فرایند تولید ، به سرعت و دقت نیاز دارند . این كار باید به صورتی انجام گیرد كه حداقل …

● طراحی و شبیه سازی فرایند
در دنیای رقابتی امروز ، شركت‌های طراحی و تولیدی برای طراحی بهینه فرایند تولید ، به سرعت و دقت نیاز دارند . این كار باید به صورتی انجام گیرد كه حداقل تكرار محاسبات را به دنبال داشته باشد . شبیه سازی فرایند ، ابرازی مفید و موثر برای دستیابی به اهداف زیر است :
• انتخاب بهینه و درست تجهیزات مطابق با اهداف طراحی .
• ارزیابی صحیح تغییرات ، نوسانات و خارج از سرویس بودن تجهیزات.
• ایمنی ، قابلیت اعتماد و سودمندی در طول عمر مجمع .
● قابلیت‌ها:
HYSYS.Process به گونه ای برنامه ریزی شده است كه صحت و سرعت شبیه سازی را با سادگی كار شبیه سازی تلفیق می كند . برای طراحی های جدید ، HYSYS.Process قادر است به سرعت مدل ها را بریا ارزیابی گزینه های متعدد به وجود آورد .
پس از گزینش چند طرح برتر ، می توان بر مبنای آنها مدل هایی بسیار واقع بینانه ایجاد كرد كه تجهیزات اضافی و جزئیات فرایند نیز در آنها در نظر گرفته شده باشد .
با HYSYS.Process می توان عملیات مجمع را به سرعت بهبود بخشید و از درستی كاركرد دستگاه ها نیز اطمینان حاصل كرد .
برای مثال در تشخیص نقص دستگاه ها مانند میزان جرم گرفتگی مبدل ها و پدیده طغیان در برج های تقطیر می‌توان از آن استفاده كرد .
● ترمودینامیك جامع :
مجموعه ای معتبر و جامع از خواص مواد خالص در HYSYS.Process قرار داده شده است . در این نرم افزار معادلات حالات مختلف ، معادلات ضرایب اكتیویته و داده های كتابخانه ای لازم برای مدل سازی سیستم بخار ، فرایندهای هیدرو كربنی و سیستم های شیمیایی غیر ایده آل نیز وجود دارد .
HYSYS.Process روش های ترمودینامیكی مخصوصی برای سیستم های غیر ایده آل در فشار بالا دارد و بیش از ۱۵۰۰۰ ضریل تاثیر متقابل دوتایی را در خود جای داده است .
یك كتابخانه جامع تركیبات خالص در HYSYS.Process وجود دارد كه می توان بااستفاده از داده های شخصی یا گروه های UNlFAC تركیبات اختصاصی به آن اضافه كرد . همچنین می توان تركیبات نفتی را با استفاده از داده های تقطیر ASTM استاندارد به وجود آورد.
● محیط كاملاً محاوره‌ای :
برخلاف بسیاری از شبیه ساز های موجود ، محیط HYSYS.Process كاملا محاره ای است . حتی اگر اطلاعات و داده‌های اولیه ناقص باشند ، تا حد امكان در تمامی نمودار جریان پخش می شوند علاوه بر این ، محاسبات واحدها از اول به آخر یا بالعكس نیز انجام می شود كه این كار باعث حذف محاسبات سودمندی نظیر شرایط تشكیل هیدارات ، خواص نفتی و محاسبات اندازه یابی دستگاه ها بخشی از محیط محاوره ای را تشكیل می‌دهد.
● عملیات واحد جامع:
در HYSYS.Process عملیات واحد های متعدد و گوناگونی مانند انواع مبدل های حرارتی ، تجهیزات دوار مانند پمپ و كمپرسور ، جدا كننده ها ، برج های تقطیر ، راكتورها و غیره موجود است . به علاوه عملیات واحد خالص را نیز می توان از طریق برنامه نویسی به این نرم افزار اضافه كرد .
واكنش های شیمیایی تنها یك بار نوشته شده و طی برنامه بر حسب نیاز ، بارها مورد استفاده قرار می گیرند . واكنش های تكی یا گروهی را می توان در انواع عملیات واحد ، نظیر برج های تقطیر به كار گرفت .
همچنین این امكان در HYSYS.Process وجود دارد كه یك برج تقطیر پیچیده را در یك نمودار جریان فرعی به صورت جداگانه حل كرده و سپس محاسبات را در نمودار جریان اصلی ادامه داد .
‌● سازگار با OLE :
بهره مندی نرم افزار از فناوری اتوماسیون OLE در برگیرنده مزایایی برای كاربرد است :
• به راحتی می توان نتایج محاسبات را به نرم افزار های عمومی نظیر Excel و Word منتقل كرد .
• بدون نیاز به دانستن كد برنامه به آسانی می توان واحد هایی ( نظیر مدل های خالص راكتور ) را به برنامه اضافه كرد .
• برای جمع آوری و تجربه و تحلیل داده ها میتوان با سایر برنامه های كاربردی ارتباط برقرار كرد . در ضمن می‌توان داده های را هم به صورت دستی و هم از طریق ارتباط با سایر برنامه‌های كاربردی، پردازش كرد.
● امكانات دیگر :
در HYSYS.Process به جای صفحات جدا از هم و فایل های متعدد ورودی ، تنها یك فایل تمام داده های ترمودینامیكی ، متغیر های مشخص و نتایج محاسبه را در خود ذخیره می كند.
PFD را می توان با فرمت DXF برای استفاده در سایر برنامه ها تهیه كرد . مسیرها و محل های گوناگون و متنوع برای وارد كردن داده ها و مشاهده نتایج محاسبات ، امكانات ترسیمی گسترده برای تجسم بهتر نتایج ، امكان تغییر در اطلاعات كتابخانه ای برنامه ، امكان اجرای برنامه در حالت های مختلف و ذخیره سازی نتایج تمام حالت ها ، بهینه ساز متغیر های عملیاتی ، صفحه گسترده نظیر EXCEL ، پیش بینی خصوصیات ترموفیزیكی مواد خالص و مخلوط ها به صورت تابعی از فشار و دما و بسیاری ظرایف دیگر ، از جمله امكانات جانبی این نرم افزار به شمار می‌رود.
برای اطلاع از برگزاری دوره های تخصصی دپارتمان نفت ، گاز و پتروشیمی مجتمع فنی تهران و طرح مقالات، درخواست‌ها ، نظرات و پیشنهادات خود می توانید با شماره تلفن ۱۰۹۰۰۰۱ و فكس ۲۳۵۲۶۲۶ و یا با پست الكترونیكی [email protected] تماس بگیرید.