دکوراسیون ضد زلزله

پس از وقوع زلزله دیگر زمانی برای حفاظت از خانه و وسایل منزل‌تان ندارید. وقتی زلزله بیاید حتی اگر خانه شما مقاوم باشد این احتمال وجود دارد که وسایل موجود در خانه در مقابل حرکت …

پس از وقوع زلزله دیگر زمانی برای حفاظت از خانه و وسایل منزل‌تان ندارید. وقتی زلزله بیاید حتی اگر خانه شما مقاوم باشد این احتمال وجود دارد که وسایل موجود در خانه در مقابل حرکت زمین دوام نیاورده و حرکت کنند. آیینه‌ها و تابلوهای روی دیوار به زمین پرت می‌شوند، قفسه کتاب‌ها، وسایل تزیینی داخل بوفه و گلدان‌های روی تاقچه پخش زمین می‌شوند و حتی ممکن است به خود شما آسیب رسانده یا مانع خروج شما از داخل خانه شوند. به هر حال شما ممکن است با خود بگویید «خوب، نمی‌شود که وسایل تزیینی خانه را جمع و جور کرد و از ترس آمدن زلزله دکور خانه را به هم زد.» ولی نگران نباشید؛ راه‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند با صرف زمان اندک و هزینه بسیار کم در عین داشتن تزییناتی زیبا در منزل، خود و اطرافیان‌تان را در برابر این خطرات ایمن کنید...
توصیه‌های زیر را بخوانید و دست به کار شوید اما پیش از شروع اجازه بدهید به شما یادآوری کنیم که انجام برخی اصلاحات از خود شما ساخته است اما در مورد برخی اصلاحات در ارتباط با لوازم برقی و گازی باید با یک متخصص مشورت کنید.
● محکم کردن تابلوها و آیینه‌ها
در هنگام بروز زمین‌لرزه کاملا طبیعی است که تابلوها و آیینه‌هایی که محکم به دیوار نچسبیده‌اند به زمین افتاده و شکستن آنها و پخش شدن شیشه‌خرده روی زمین به شما آسیب برساند. توصیه می‌شود برای محکم کردن آیینه‌ها و قاب‌ها از پیچ‌های قلاب‌دار به جای پیچ‌های معمولی استفاده کنید. به این ترتیب وسایل روی دیوار کاملا ثابت می‌شوند در ضمن برای اطمینان از محکم بودن بندی که تابلو را به دیوار متصل می‌کند توصیه می‌شود به وزن و اندازه تابلو یا آیینه توجه کنید. برای وسایل سنگین بهتر است به جای رشته بند یا مفتول از دو بند استفاده کنید. به این موضوع نیز توجه کنید که قلاب پشت تابلو که بند به آن متصل می‌شود محکم است یا خیر. در صورت امکان آیینه‌ها و تابلوهای بزرگ را در مکان‌هایی که امکان افتادن آن روی کسی وجود دارد نصب نکنید. به عنوان مثال نصب تابلو بالای تخت، صندلی یا میز تحریر درست نیست.
● محکم کردن کمدها و مبل‌ها
در هنگام زمین‌لرزه ممکن است کمدها و بوفه‌ها واژگون شده و نه تنها به افراد صدمه برسانند بلکه مسیر فرار شما را سد کنند. برای محکم کردن مبل‌ها و کمدها راه‌های متفاوتی وجود دارد. شاید محکم کردن یک کمد به دیوار کار چندان سخت و پرهزینه‌ای نباشد اما چند قانون ساده را باید در نظر بگیرید:
▪ پیش از آنکه پشت کمدها را به دیوار بچسبانید از محکم بودن اسکلت کمد مطمئن شوید. ممکن است برخی قسمت‌ها دچار سستی یا شکستگی شده باشند.
▪ در صورتی که می‌خواهید مبل‌ها را محکم کنید بهتر است ابتدا تمامی آنها را به هم بچسبانید و سپس این مجموعه را به دیوار محکم کنید.
▪ توصیه می‌شود مبل‌های سنگین و بزرگ را در مکان‌های پررفت و آمد قرار ندهید چون کاملا طبیعی است که چسباندن تمامی مبل‌ها به دیوار یا کف امکان‌پذیر نیست.
● محکم کردن رایانه، تلویزیون و...
یک لرزش خفیف می‌تواند سبب حرکت رایانه، سیستم‌های استریو، تلویزیون و دیگر وسایل برقی کوچکی شود که روی میز قرار گرفته‌اند. برای حفاظت از این وسایل می‌توانید ‌آنها را به‌وسیله یک بند به دیوار متصل کنید یا پایه‌های آنها را به میز محکم کنید اما حتما پیش از این کار باید خود میز را ثابت کنید.
● محکم کردن وسایل گازی مثل بخاری
لوله‌های گاز بسیار سست هستند و با لرزش زمین ممکن است اتصال آنها از بخاری یا گاز جدا شده و سلامت افراد ساکن خانه را به خطر اندازند. نشت گاز می‌تواند سبب خفگی، آتش‌سوزی و حتی انفجار شود. بهترین راه برای جلوگیری از پیش آمدن چنین اتفاقی متصل کردن شیر گاز به وسایل گازی با استفاده از اتصالات ارتجاعی و انعطاف‌پذیر است البته شما نباید این کار را خودتان انجام دهید بلکه لازم است یک کارشناس با توجه به نوع وسیله و شکل لوله‌های گازی شما این کار را انجام دهد. فراموش نکنید اتصالات ارتجاعی نیز تنها در زمین‌لرزه‌های کوتاه و با شدت کم مفیدند اما در برابر لرزه‌های شدید دوام نمی‌آورند.