کویر لوت، آفتاب مناسبی برای برنزه شدن گردشگران دارد

کویرشناسان سوراخ نبودن لایه ازن در فضای بالای کویر لوت را از مهمترین قابلیت‌های این دشت ایران می‌دانند و عقیده دارند اشعه آفتاب در کویر لوت نه تنها خطرناک نیست، بلکه خاصیت …

کویرشناسان سوراخ نبودن لایه ازن در فضای بالای کویر لوت را از مهمترین قابلیت‌های این دشت ایران می‌دانند و عقیده دارند اشعه آفتاب در کویر لوت نه تنها خطرناک نیست، بلکه خاصیت درمانی نیز دارد.
دکتر پرویز کردوانی، کویر شناس ایرانی، در ارتباط با کویر لوت می‌گوید: «براساس گزارش‌‏های موجود، درجه حرارت در قسمت میانی کویر لوت بسیار بالاتر از صحرای آفریقا و نوادا است، به طوری که دمای صحرای آفریقا و عزیزیه لیبی ۵۷ درجه است، اما در دشت لوت ۶۵ درجه گزارش شده است.
وی، برنزه کردن پوست را برای گردشگرانی که علاقه بسیاری به این امر دارند، در دشت لوت، مناسب دانست و گفت: «به دلیل سالم بودن آفتاب این دشت پهناور ایران، مشکلی متوجه این افراد برای برنزه کردن پوستشان به وجود نخواهد آمد.»
این کویرشناس خاطرنشان‌‏ می‌کند: « توریست‌‏ها در شب نیز کویر لوت را محل مناسبی برای رصد ستارگان می‌‏دانند، بنابراین توجه به مسایل یاد شده، اقدامات لازم برای جذب گردشگران ایرانی و خارجی به این نقطه ایران، امری لازم و ضروری به نظر می‌‏رسد.»
کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت گردشگری معتقدند کویر شهداد در دشت لوت، با جذابیت‌های منحصربفردش قابلیت تبدیل به قطب گردشگری و طبیعت گردی را دارد.
● کویر لوت؛ مشهورترین بیابان جهان
در حدفاصل عرض جغرافیایی ۲۸ تا ۳۲ درجه‌ی شمالی، در گستره‌ای به طول ۹۰۰ کیلومتر و در بین دو گسل طولانی و شاخص نهبندان در شرق و نای‌بند در غرب، سرزمین پهناوری به مساحت ۱۹۹ هزار کیلومتر مربع وجود دارد که سهم عمده‌ای از بزرگترین استان‌های مرکزی و شرقی کشور را در برگرفته است.
این نقطه از کشور به دلیل شرایط دشوار اقلیمی و عوارض منحصر به فرد آن – گودترین چاله‌ داخلی با ۱۹۰ متر ارتفاع از سطح دریا و گرم‌ترین نقطه‌ی کره‌ی زمین با یکصد درجه سانتیگراد - به یکی از مشهورترین بیابان‌های طبیعی جهان بدل شده است.
این نقطه بیابانی کویر لوت است که در بخش‌هایی از آن حتی باکتری نیز امکان حیات ندارد و از همین رو، آن را یگانه نقطه‌ فاقد حیات در کره‌ زمین معرفی کرده‌اند، سرزمینی که هنوز بسیاری از طبیعت‌گردان، کاشفان و دیرین‌شناسان جهان آرزوی بازدید و پیمایش تمامی آن را دارند.
چاله‌ لوت، دشت لوت و بیابان لوت نیز از دیگر نام‌های این نقطه از ایران است.
کویر لوت از جمله رمزآلودترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری کشورمان است که به‌رغم برخورداری از زیبایی‌های خاص خود، به دلیل اینکه گرم‌ترین نقاطه جهان محسوب می‌شود، می‌تواند به مهمترین نقطه توریسم درمانی کشور نیز تبدیل شود.
کارشناسان گردشگری کشور معتقدند، کویر لوت ایران که گرم‌ترین نقطه جهان را با نام شهداد در خود جای داده است، علاوه بر دارا بودن قابلیت‌های جذب گردشگر، از خواص درمانی نیز برخوردار است.
دشت لوت گرم‌ترین نقطه جهان، شهداد، را در دل خود جای داده است.
ماسه درمانی و آفتاب درمانی از قابلیت‌های مهم کویر لوت است که امروز این دو قابلیت مهم نیازمند معرفی به گردشگران سراسر جهان است.
شاید بسیاری از گردشگرانی که فقط از عبور از دشت‌های بی‌آب و علف لذت می‌برند، دشت لوت را نشناسند و ندانند این دشت گرم ترین نقطه جهان، شهداد، را در دل خود جای داده است.
شهداد نام بزرگترین و دیرینه‌ترین ناحیه‌ جمعیتی کویر لوت است که در گذشته‌های دور به آن «خبیص» می‌گفتند.
شهری که به شهادت تابلوی خوشامدگویی سر در ورودی آن هشت هزار نفر باید جمعیت داشته باشد، اما به گفته‌ اهالی، اینک کمتر از دو هزار نفر به صورت دائمی در آن سکونت دارند. از بین رفتن پردیس‌های مرکبات و بسیاری از نخلستان‌های منطقه ناشی از خشکسالی‌های شدید و ممتد دهه‌ اخیر به علاوه‌ گرمای تحمل‌ناپذیر هوا که در سال گذشته در شهداد و ده سیف تا حدود ۶۰ درجه سانتیگراد هم به ثبت رسیده است، در شمار مهمترین دلایل این کوچ اجباری عنوان شده است.
این شهر در شرق ارتفاعات کرمان و بر روی جلگه‌ آبرفتی دره‌ چهار فرسخ بنا شده است.
کاریزهای کهن و متعدد که مهمترین منابع تأمین آب این شهر به شمار می‌رفتند، نخلستان‌ها و باغ‌های مرکبات و نیز آثار تمدن شش هزار ساله «آراتا» از دیدنی‌هایی است که به راستی در طبیعت نفس گیر کویر، نفس هر طبیعت‌گردی را می‌گیرد.
کلوت‌ها در کویر شهداد هم که بزرگترین عارضه کلوخی طبیعی دنیا هستند منحصر بفردترین، زیباترین و جذاب‌ترین عارضه کویر محسوب می‌شوند.

سارا لقایی