آژانس شیشه ای یا بعدازظهر سگی

بعد ازظهر سگی یکی از فیلم های برجسته دهه ۷۰ (۱۹۷۵) می باشد که با بازی فوق العاده آل پاچینو به اسطوره ای در سینمای آمریکا بدل شد.
این بار نیز لومت نکته سنج به دنبال ماجرایی واقعی …

بعد ازظهر سگی یکی از فیلم های برجسته دهه ۷۰ (۱۹۷۵) می باشد که با بازی فوق العاده آل پاچینو به اسطوره ای در سینمای آمریکا بدل شد.

این بار نیز لومت نکته سنج به دنبال ماجرایی واقعی رفته و واقعه یک سرقت در بروکلین را به تصویر کشیده است.

لومت بعد از گذشت سه سال یکی از واقعه های جنجالی روز کشور را به سینما معرفی می کند (این اتفاق در سال ۱۹۷۲ رخ داده است).این سینمایی نیز مانند دیگر آثار این کارگردان دوست داشتنی و کهنه کار عمدتا در یک لوکیشن بسته فیلم برداری شده است و به نوعی اثری دیگر در سینمای دادگاهی می باشد.

آل پاچینو که امروز دیگر به مرد مسن سینمای هالیوود بدل شده و نقش های برجسته ای را بازی کرده، در زمان ساخت این اثر ماندگار جوانی بوده که با نقش آفرینی منحصر به فردش در این فیلم ره صد ساله را یک شبه طی کرد و خود را به عنوان بازیگری صاحب سبک به سینماگران و کارگردانان معرفی کرده است.

بعدازظهر سگی فیلمی بازیگر محور است که با نگاهی انتقادی در نیمه اول فیلم پیش می رود، اما با نگاه اعتراضی که در ابتدا شروع می شود در ادامه پیش نمی رود و فیلم نامه در نیمه دوم فیلم دچار افت و سقوطی می شود، به طوری که در نیمه دوم لومت صرفا به ماجراسازی و داستان پردازی می پردازد.اما با تمام حاشیه ها، این سینمایی جذابیت های قابل عرض زیادی دارد و می تواند بیننده را برای یک ساعت و نیم پخش نگه دارد.

این سینمایی در تلویزیون ایران نیز بارها پخش شده و در ادامه بازخوردهای زیادی داشته است.

یکی از اتهامات وارده بر سینمایی آژانس شیشه ای و ابراهیم حاتمی کیا، کپی کاری بوده است، منتقدان زیادی اظهار داشته اند آژانس شیشه ای بعدازظهر سگی می باشد که حاتمی کیا کارگردانی کرده است.

ماجراسازی ها و روند داستان این فیلم حاتمی کیا کاملا مشابه فیلم لومت می باشد، فقط موضوع در مورد اعتراض و حاشیه های آن متناسب با موقعیت و شرایط متفاوت دو کشور فرق کرده است.

بازی برجسته پرویز پرستویی نیز یادآور درخشش آل پاچینو می باشد.

در هر صورت هر دو فیلم با استقبال شدیدی مواجه شده و از لحاظ فیلم نامه و موقعیت پردازی قابل تحسین بوده است.