گیاهان در معرض خطر

آلاله بلند متعلق به سرده آلاله از تیره آلاله است و ۵۵ گونه علفی یکساله یا چند ساله از این گیاه در ایران یافت می شود. ▪ نام فارسی: آلاله بلند ▪ نام علمی: Ranunculus lingua L برخی ویژگی‌های گیاه‌شناختی: …

آلاله بلند متعلق به سرده آلاله از تیره آلاله است و ۵۵ گونه علفی یکساله یا چند ساله از این گیاه در ایران یافت می شود.
▪ نام فارسی: آلاله بلند
▪ نام علمی: Ranunculus lingua L
برخی ویژگی‌های گیاه‌شناختی: گیاهی پایا، با ساقه ای راست و بند بند، به ارتفاع یک تا ۲ متر. برگ ها سر نیزه ای، نوک تیز و دراز به طول ۲۵ سانتی متر.
گل ها زرد متمایل به طلایی و بزرگ، با کاسه همرنگ گلبرگ و کم و بیش کرکدار.
▪ زمان گل و میوه دهی: از اردیبهشت تا مرداد.
▪ پراکندگی جغرافیایی در کشور: امروزه این گیاه به تعداد اندک و تنها در رویشگاهی کم وسعت در تالاب امیر کلایه ما بین چمخاله و حسن کیاده در استان گیلان می روید.
محیط زیست: تولید انرژی و مواد به عنوان اولین حلقه زنجیره انرژی و مواد در زیست بوم ها، تلطیف هوا با تولید اکسیژن و رطوبت، حفاظت از خاک در برابر فرسایش آبی و بادی و زیبا سازی محیط زیست از خصوصیات این گیاه است.
▪ ترکیبات: این گیاه دارای ترکیبات سمی است به همین دلیل مصرف آن موجب درد و تورم در قسمت های مختلف دستگاه گوارش، ایجاد اختلال در عملکرد سیستم گردش خون، بروز مشکلات تنفسی، وقوع انقباضات غیر ارادی در عضلات و بالاخره اختلال در بینایی می شود.
▪ خواص درمانی: در گذشته عصاره رقیق شده این گیاه برای درمان تنگی نفس، سل، زردی، اولسر های مثانه و تب نوبه به کار می رفته است ولی امروزه مصرف این گیاه به دلیل سمی بودن بسیار محدود شده است.

سید رضا صفوی
گیاه شناس