برای بهتر شناختن

تست های شخصیت برای ارزیابی شخصیت، ارزش ها، علایق و مهارت ها یا به طور مشخص تر برای تعیین استعداد های شما برای اشتغال در حرفه یا شغلی خاص به کار می روند. برای سنجش شخصیت و علاقه …

تست های شخصیت برای ارزیابی شخصیت، ارزش ها، علایق و مهارت ها یا به طور مشخص تر برای تعیین استعداد های شما برای اشتغال در حرفه یا شغلی خاص به کار می روند.
برای سنجش شخصیت و علاقه و استعداد شما آزمون های مختلفی در دسترس قرار دارد؛ از آزمون رنگ ۵ دقیقه ای گرفته تا شخصیت شما را با توجه به رنگی که انتخاب می کنید، ارزیابی می کنند تا آزمون های(میوز بریج) که یکی از انواع برجسته تست شخصیت است و به ارزیابی شخصیت و انتخاب شغل مناسب روحیات شما کمک می کنند.
همچنین انواع مختلف تست های هوش یا استعداد، مهارت ها و توانایی های شما را ارزیابی و سنجش می کنند تا بتوانند شغلی را انتخاب کنند که با روحیاتشان سازگارتر باشد.
● تست استعداد
تست های استعداد توانایی شما را در کسب یک مهارت یا انجام نوع خاص از کار سنجش می کنند، این نوع تست ها را اغلب کارفرمایان برای گزینش داوطلبان جویای کار مورد استفاده قرار می دهند.
تست های خود ارزیابی و استعداد به صورت آن لاین در دسترس قرار دارند و در اغلب موارد رایگانند.
این تست ها در مورد موضوعات و مشاغل مختلف قابل دسترسی اند.
برای مثال بعضی از آن ها برای شما می گویند آیا استعداد فروشندگی دارید یا خیر یا این که آیا توانایی آن را دارید که در پایگاه های آتش نشانی به کار مشغول شوید؟ یا این که باید در جای دیگری به دنبال شغل مناسب خود و روحیه و اخلاقیات خود بگردید.
● تست های شغلی
تست های شغلی مشخص می کنند چه نوع شغلی مناسب شخصیت شماست و در چه مشاغلی استعداد دارید، در این زمینه نیز می توانید از تست های آن لاین استفاده کنید.
بعضی از این تست ها نتیجه را فوری به شما می گویند، همچنین می توانید از آزمون های مفصل و حرفه ای تر برای سنجش توانایی های حرفه ای خود استفاده کنید.
● تست های هوش:
تست های هوش کارایی عقلایی و فکری شما را ارزیابی می کنند، به عبارت ساده تر این که شما چه قدر باهوشید؛ این تست ها به گونه ای طراحی شده اند که توانایی و مهارت های فکری فرد را اندازه گیری وسنجش می کنند، ضریب هوشی یک (IQ)نشانگر بهره هوشی است که از نتیجه تست هایی که به طور ویژه طراحی شده اند به دست می آید.
این ضریب از طریق تقسیم سن زمانی بر سن عقلی فرد و ضرب آن در ۱۰۰ به دست می آید.
▪ پرسش نامه ها
پرسش نامه ها برای تعیین وابستگی های شما مورد استفاده قرار می گیرند.
این که سلیقه و علاقه مندی های شما تا چه اندازه با علایق دیگر همکارانتان در یک شغل خاص هماهنگی دارد.
پرسش نامه های شغلی خلاصه ای از حوزه های مختلف مورد علاقه شما و مشاغل هماهنگ با آن ها را ارائه می کنند.
● آزمون های شخصیت:
آزمون های شخصیت نوع دیگری از تست های روان شناختی است که ویژگی های شخصی، ساختار هیجانی و ثبات شما را سنجش می کنند.
این آزمون را اغلب مشاوران شغلی و حرفه ای آموزش دیده در روند برنامه ریزی شغلی مورد استفاده قرار می دهند.
بعضی از این تست ها را می توان مشخصا تفسیر کرد، اما بعضی دیگر از این تست ها باید توسط یک مشاور مورد ارزیابی قرار گیرند.
● تست های شخصیت شغلی:
شرکت در یک تست شخصیت شغلی کمابیش مانند این است که از کودک بپرسید وقتی بزرگ شدی چه کاره می شوی؟ با این تفاوت که تست های شخصیت می توانند ایده هایی درباره آن چه که باید انجام دهید به شما بدهند.
● فقط برای سرگرمی:
کمی از کار های جدی فاصله بگیرید و مقداری آزمون های سرگرم کننده را نیز امتحان کنید، به این ترتیب می توانید میزان استرس خود را سنجش کرده و اگر قوای روانیتان تحلیل رفته است، ارزیابی کنید که چه قدر سلامتید یا چه احساسی درباره عشق دارید.
لازم به یاد آوری است که هیچ کدام از این تست ها یک جواب کاملا مشخص درباره این که در زندگی چه کار باید بکنید به شما نمی دهند.
شما باید آن ها را به عنوان وسیله ای برای این که حدس های آگاهانه ای بزنید به کار گرفته و آن ها را به عنوان راهنما برای تصمیم گیری شغلی خود مورد استفاده قرار دهید.