زیارتگاه هفت صندوق

در ۳۵ کیلو متری غرب تاکستان به دنبال عبور از روستاهای حسین آباد دودانگه و جرندق به روستای هفت صندوق می رسیم که با بنای زیبای زیارتگاهی جلوه گری می کند . ممکن است این محل همان جایی …

در ۳۵ کیلو متری غرب تاکستان به دنبال عبور از روستاهای حسین آباد دودانگه و جرندق به روستای هفت صندوق می رسیم که با بنای زیبای زیارتگاهی جلوه گری می کند . ممکن است این محل همان جایی باشد که حمد ا... مستوفی در باره اش گفته است : " مشهدی است به جرندق و در آنجا گور بعضی از صحابه است . " نامگذاری هفت صندوق نیز این گمان را افزایش می دهد . پلان بنای زیارتگاه به شکل مربع است که ایوان و در ورودی در قسمت جنوبی آن قرار دارد . دیواره شرقی و غربی دارای چهار طاقنمای کم عمق به ارتفاع ۷ متر است که از تزیینات اندک آجری برخوردار می باشد . نمای شمالی سه طاقنما با قوس جناغی دارد و ایوان جنوبی عبارت از یک طاقنمای رفیع با قوس جناغی است که طاقچه های دو طبقه ای آن را قاب کرده اند .
سقف ایوان دارای تزیینات رسمی بندی و سقف یک کاسه است و با دو ورودی به طاق های طرفین می پیوندد . پا طاق ها یک طاقنمای ورودی هستند که طاقنمای کوچک تری بر بالای آن ها ساخته شده و از پلکانی مارپیچ به اتاق های کوچکی به ابعاد ۵/۱*۳ متر راه می یابند که با سقف خنچه پوش تزیین شده و چهار طاقچه ساده با قوس هلالی به ابعاد۵۰*۵۰ سانتی متر دارند. قسمت اصلی بقعه چهار گوشی به طول ۷متر در هر ضلع است که به شکل چهار طاقنمای جناغی بالا آمده و با مقرنس های ساده ای طرح چهار ضلعی بنا را برای اجرای گنبد آماده کرده اند . گنبد زیارتگاه دو پوش است که از خارج به صورت پیازی و از داخل مدور می باشد. بنای فعلی را باید از آثار دوره قاجاری به شمار آورد .