سیرافی نحوی از بزرگان و صاحب نظران علوم ادبی و دینی

ابومحمد سعید الحسن بن عبدالله بن المرزبان السیرافی از دانشمندان سر شناس و ادیبان بر جسته ی قرن ۴ هجری است. سیرافی پس از ۸۴ سال زندگی در سال ۳۶۸ هجری در بغداد بدرود حیات گفته است.تولد …

ابومحمد سعید الحسن بن عبدالله بن المرزبان السیرافی از دانشمندان سر شناس و ادیبان بر جسته ی قرن ۴ هجری است. سیرافی پس از ۸۴ سال زندگی در سال ۳۶۸ هجری در بغداد بدرود حیات گفته است.تولد او باید در سال ۲۸۴ هجری شد . سیرافی که درمنابع ازاو به «ابو سعید» یاد می شود در سیراف متولد شده و در همان جا آموزشهای مقدماتی را فرا گرفته است .آنگاه برای تکمیل دانش خود نخست رهسپار عمان شده و پس از آن به عسکر مکرم در خو زستان و سپس به بغداد رفته است.سیراف خود یکی از شهر های علمی روزگار گذشته بوده و عالمانی در آنجا زندگی می کرده اند. «وفیات الاعیان»در این باره می گوید:«...مدینه سیراف و هی من بلاد فارس... خرج منها جماعهٔ من العلما ءرحمهم الله».
سیرافی را به عنوان نحوی برجسته می شناسند اما او در دانش های مختلف زمان خود مانند کلام و فلسفه و منطق و فقه و لغت و عروض و قافیه و بلاغت و حساب و هندسه و نجوم کارآمد و استاد بوده است. او در بغداد نزد استادانی چون «ابن سراج بغدادی»و «ابن درید»و «ابن مجاهد»به کسب دانش پرداخت. ابو سعید دارای گرایش معتزلی و پیرو مذهب حنفی بود و یکی از فقیهان به شما می آمد. از شاگردان ابو سعیدمی توان به بزرگانی مانند ابن خالویه،ابو حیان توحیدی،ابن ندیم و الجوهری اشاره کرد. از معاصران وی می توان ابو علی فارسی و الزمانی و ابوالفرج اصفهانی را نام برد.
ابو سعید همواره در حال روزه بود و جز به جماعت نماز نمی گذراند .سالیانی بر مسند قضاوت نشست و از بابت قضاوت مزدی دریافت نمی کرد . او مردی متعبد و کارآمدبود،خطی خوش داشت و زندگی را تنها با نگارش کتاب و آن چه از این راه به دست می آورد می گذراند. اهمیت و صلاحیت نظرات او چنان بود که پس از او در آثار مهمی هم چون «المخصص»از ابن سیده و «شرح شافیه»و
«شرح کافیه»از رضی الدین استرآبادیو «مغنی اللبیب»از ابن هشام و کتاب لغت معروف«لسان العرب»از ابن منظورو«شرح مفصل»از ابن یعیش و بسیاری دیگر،نظرات او مورد استفاده قرار گرفته است. حدود .اثر را به اونسبت دا ده اند که معروف ترین آن «شرح کتاب سیبویه»است.«الفات القطع و الوصل»و«اخبارالنحویین البصریین»و «شرح مقصوره ی ابن درید»از دیگر آثاراوست.



ناصر کنگانی
منبع : http://siraf۲۰۰۸.blogfa.com