تیم برنرز لی (۱۹۹۵-)

تیم برنرز لی (Tim Berners-Lee) مخترع و پدر وب و مدیر کنسرسیوم شبکه تارگستر جهانی است. او در ۸ ژوئن ۱۹۵۵ در لندن بدنیا آمد. والدین او هردو ریاضیدان و از اعضای تیمی بودند که بر روی ساخت منچستر مارک …

تیم برنرز لی (Tim Berners-Lee) مخترع و پدر وب و مدیر کنسرسیوم شبکه تارگستر جهانی است.
او در ۸ ژوئن ۱۹۵۵ در لندن بدنیا آمد. والدین او هردو ریاضیدان و از اعضای تیمی بودند که بر روی ساخت منچستر مارک یک؛ یکی از کامپیوتر‌های قدیمی کار می‌کردند.
او از کوئینز کالج آکسفورد در رشته فیزیک نظری فارغ‌التحصیل شد و در همان زمان کامپیوتری با استفاده از یک پردازشگر M۶۸۰۰ ساخت.
پروفسور برنرز لی از اساتید برجسته دانشکده مهندسی و عضو دپارتمان مهندسی برق و کامپیوتر MIT است. جایی که ریاست گروه اطلاعاتی نامتمرکز (DIG) را بر عهده دارد. او همچنین از اساتید کامپیوتر دانشگاه ساوت همپتون است.
او اولین سیستم فرامتنی خود به نام Enquire را در سال ۱۹۸۰ طراحی کرد. ۹ سال بعد در سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا، CERN شروع به کار کرد و شروع به تهیه مقاله خود در مورد WWW شد و شبکه تارگستر جهانی را اختراع کرد.
در ۱۹۹۰ برنامه سرور و کلاینت WWW را برای شرکت NeXTStep ساخت و ۵ سال بعد برای این کار جایزه اختراع کیلبی یانگ را دریافت کرد.
او در باره اختراعش که در واقع باعث به ارمغان آوردن فرامتن در محیط وب شد می‌گوید: به گمانم این امری شگفت‌انگیز است که مردم بتوانند در حوزه‌های گوناگونی وارد شوند که تاکنون هیچ‌گاه به آن ‌ها دستی نداشته‌اند.
تیم برنرز لی هیچگاه تلاش نکرد از اختراع خود پول دربیاورد.
در سال ۱۹۹۶ به سمت مدیریت کنسرسیوم شبکه تارگستر جهانی W۳C درآمد و از آن زمان در شهر لکسینگتون ایالت ماساچوست ساکن است.