توسعه بی رویه صنعت از عوامل تشدید کننده شرایط زیست محیطی است

توسعه بی رویه صنعت و نیز بهره برداری بیش از حد از منابع طبیعی به ویژه سوخت های فسیلی از جمله عوامل بالقوه تشدید کننده شرایط زیست محیطی است با توجه به روند فزاینده آلودگی، تخریب …

توسعه بی رویه صنعت و نیز بهره برداری بیش از حد از منابع طبیعی به ویژه سوخت های فسیلی از جمله عوامل بالقوه تشدید کننده شرایط زیست محیطی است
با توجه به روند فزاینده آلودگی، تخریب محیط زیست، افزایش بی رویه جمعیت، کاهش و نابودی منابع طبیعی و به تبع آن بروز پی در پی بحران های محیط زیستی، امروزه پرداختن به موضوع کیفیت و محیط زیست و تحولات مربوط به آن در سراسر جهان به صورت فراگیر مورد توجه قرار گرفته و خوشبختانه دامنه موج این تحولات، صنایع کشور را نیز در بر گرفته است.
بر این اساس، تعامل بین صنعت و توسعه پایدار راهی است به سوی حفاظت محیط زیست. از این رو در نظر گرفتن آلاینده های صنعتی، شناسایی نحوه و نوع تاثیرگذاری صنایع بر بخش های مختلف محیط پیرامونشان بسیار مهم است.
اما آلودگی فرایندهای صنعتی شدن و نوسازی صنایع در جهان امروز با پیامدهای نامطلوبی برای محیط زیست و سلامت محیط زیست آدمی همراه بوده است.
آلودگی فلزات سنگین در محیط زیست مساله ای است که بیشتر توجهات را در سال های اخیر به خود جلب کرده که بر این اساس این آلاینده ها اثرات تخریبی بر روی موجودات زنده می گذارند.
در این راستا، مشکلات زیست محیطی مناطق شهری و صنعتی چنانچه کنترل نشوند، می توانند به عنوان معضل سلامت و بهداشت جوامع را هدف قرار دهند.
این در حالی است که در دهه های گذشته گروه های صنعتی کشور به عنوان یکی از زیرساختی ترین بخش های توسعه اقتصادی نقشی فزاینده در کلیه سطوح و سیاست گذاری کشور از چهار برنامه توسعه کشور تا اقدامات وزارتی مانند وزارت صنایع داشته اند.
متناسب با این نقش های مهم و کلیدی، صنایع معضلات بسیاری نیز به پهنه محیط زیست کشور تحمیل کرده اند که البته نگاهی به گذشته نشان از تلاش های پراکنده تصمیم گیرندگان و ذی نفعان چه به لحاظ اجبار قانونی و چه به لحاظ تغییر نگرش از سیاست های تجاری محض به سمت تلفیق این سیاست ها با سیاست های محیط زیستی دارد.
بر این اساس تازه ترین و جامع ترین انعکاس عملی و اجرایی این نوع نگرش، دیدگاه برقرار ساختن نظام مدیریت محیط زیست در صنایع است.