بهداشت را جدی بگیریم

همه مامطالبی را در رابطه با بهداشت شنیده‌ایم و با مفهوم آن آشنا هستیم. بهداشت محیط، بهداشت شخصی، بهداشت روانی و بهداشت اجتماعی و بهداشت کار که از شاخه‌های بهداشت می‌باشند …

همه مامطالبی را در رابطه با بهداشت شنیده‌ایم و با مفهوم آن آشنا هستیم. بهداشت محیط، بهداشت شخصی، بهداشت روانی و بهداشت اجتماعی و بهداشت کار که از شاخه‌های بهداشت می‌باشند همان طور که بهداشت فردی به زمینه‌های جلوگیری ازمبتلا‌ شدن به بیماری‌های مختلفی که به علت عدم رعایت مسائل بهداشتی توسط فرد می‌پردازد، بهداشت محیطهمبه مواردی اشاره می‌کند که باعث پاکیزگی، رعایت نظافت، جلوگیری از رشد میکروب‌ها و جلوگیری از انتشار بیماری‌ها در محیط که ممکن است محیط کار، محیط سکونت، محیط‌های عمومی و یا دیگر اماکن باشد می‌پردازد.
همان طور که بهداشت جسمانی به رعایت مسائلی می‌پردازد که موجبات سلا‌متی جسمانی وجلوگیری از بیماری شخصی را فراهم می‌کند، بهداشت روانی هم به سلا‌مت روح و روان انسان می‌پردازد و شرایطی را فراهم می‌کند که انسان از نظر قدرت فکری و اندیشه در سلا‌مت کامل باشد.
با توجه به مسائل گفته شده، حال این سئوال مطرح می‌گردد که چه ارتباطی بین جامعه و بهداشت وجود دارد؟ باید گفت: که اولا‌ هر جامعه هر چقدر از نظر بیماری‌ایمن‌تر باشد و تعداد بیماران یک جامعه کمتر باشد آن جامعه پیشرفته‌تر خواهد بودزیرا که می‌توان به جای صرف هزینه‌های کلا‌ن درمانی برای بیماران، هزینه‌های مربوطه صرف رشد و توسعه در سایر جنبه‌های گوناگون گردد. ثانیا تعداد بیماران در یک جامعه می‌تواند از نشانه‌های عدم توسعه و یا توسعه آن جامعه باشد.
بعلا‌وه مذهب و دین نیز اهتمام ویژه‌ای به امر بهداشت داشته و دارند در هر صورت رعایت بهداشت می‌تواند موجبات رفع آلودگی جسمانی و روانی جامعه را فراهم کند.از این رو ذکر کلا‌م گهر بار پیامبر(ص) خالی از لطف نیست که می‌فرماید: <النظافت من الا‌یمان> در هر جامعه‌ای که میزان اعتقادات مذهبی پایین باشد، آلودگی روانی نیز فراوان مشاهده می‌شود و به همین دلیل ارتباط مذهب در جامعه با بهداشت به خوبی مشخص است لذا از این فرصت استفاده کرده ونتیجه می‌گیریم که برای پیشرفت جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم باید با بهره‌مند شدن از آموزه‌های فرهنگی، مذهبی، علمی، اخلا‌قی و اجتماعی سعی کنیم که نه تنها خودمان بیمار نشویم بلکه دیگران را نیز بیمار نکنیم وبه این وسیله موجبات پیشرفت اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی، صنعتی، علمی و فرهنگی کشورمان را فراهم آوریم.

مریم رمضانی