از انرژی برق، درست استفاده کنید

خداوند بزرگ، نعمت‌های فراوانی به ما داده است. ما باید در برابر این نعمت‌ها خداوند را شکر کنیم. یکی از راه‌های شکر نعمت، درست مصرف کردن آن است. برق نیز یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند …

خداوند بزرگ، نعمت‌های فراوانی به ما داده است. ما باید در برابر این نعمت‌ها خداوند را شکر کنیم. یکی از راه‌های شکر نعمت، درست مصرف کردن آن است. برق نیز یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند است که به صورت انرژی از آن استفاده می‌کنیم. امروزه برق در زندگی روزانه‌ی مردم فایده‌های زیادی دارد. برای مثال: در وسایل خانگی، مانند یخچال، کولر، رادیو و تلویزیون از نیروی برق استفاده می‌شود. برق در صنعت، تجارت، اقتصاد، پزشکی و... بسیار اهمیت دارد.
برق از آب، گاز، مواد سوختی، باد و انرژی هسته‌ای به دست می‌آید. نیروی برق، بیشتر در خارج از شهرها تولید می‌شود و به وسیله‌ی سیم یا کابل و دَکَل به جاهای دیگر منتقل می‌شود. انتقال برق، شباهت زیادی به انتقال آب دارد. همان طور که فشار آب باعث حرکت آن در لوله می‌شود، انرژی برق نیز به وسیله‌ی فشار برق در سیم‌ها حرکت می کند. حرکت برق را در سیم، جریان برق می گویند.
همان طور که گفتیم، برق فایده‌های فراوانی دارد. یکی از استفاده‌های آن تولید انرژی نور و روشنایی است. نیروی برق سبب صرفه‌جویی در مصرف نیروی انسانی می‌شود. برای نمونه انواع بیل‌های مکانیکی، کار کارگران را ساده‌تر کرده است. انواع وسایل خانگی برقی مانند جارو برقی و ماشین‌لباسشویی نیز کار خانم‌های خانه‌دار را آسان می ‌کنند. امروزه نیروی برق به اندازه‌ای در زندگی نقش و اهمیت دارد که زندگی بدون برق بسیار مشکل و گاهی غیرممکن است.
در اینجا به بعضی از نکته‌های ایمنی درباره‌ی کنتور برق توجه کنید:
▪ هرگز بدون اطلاع کافی از کار کنتور برق، آن را دستکاری نکنید.
▪ هنگام سیم‌کشی یا کارهای برقی دیگر، فیوز کنتور برق را باز کنید.
▪ کنتور را در محلی نصب کنید که به هنگام ضرورت، به راحتی دست به آن برسد.
▪ هنگام آتش‌سوزی، بلافاصله کنتور برق را قطع کنید.
▪ استفاده‌ی صحیح از انرژی برق و رعایت نکته‌های ایمنی را هرگز فراموش نکنید.

تهیه‌ کننده: دفتر پژوهش و تألیف‌ کتب و فن‌آوری‌ آموزشی با نظارت علی باقری مدیر کل دفتر