۳ نوامبر سال ۳۹ میلادی ـ زادروز « لوکان » شاعر و نویسنده لاتین در دوران باستان

مارکوس لوکانوس ( لوکان ) شاعر و نویسنده بزرگ دنیای لاتین در دوران باستان سوم نوامبر سال ۳۹ میلادی از پدر و مادری رومی در شهر کردوبا ( قرطبه ) اسپانیا به دنیا آمد . وی خواهر زاده « سنکا …

مارکوس لوکانوس ( لوکان ) شاعر و نویسنده بزرگ دنیای لاتین در دوران باستان سوم نوامبر سال ۳۹ میلادی از پدر و مادری رومی در شهر کردوبا ( قرطبه ) اسپانیا به دنیا آمد . وی خواهر زاده « سنکا » فیلسوف برجسته آن زمان بود . لوکان از جوانی ساکن شهر رم شد. ده کتاب نظم و نثر از او به جای مانده است از جمله کتاب « در باره جنگ داخلی » که شرح نزاع سزار و پمپی بر سر امپراتورشدن است . وی در این اثر خود، جاه طلبی و هزینه کردن جان مردم برای رسیدن به سود فردی را به طرزی عبرت آموزی سرزنش و محکوم کرده است.
بسیاری از مورخان را عقیده بر این است که « استوار نویسی » با لوکان متولد شده است ؛ زیرا که نوشته های وی عاری از لفاظی است و در بیان حقایق به ندرت فعل مجهول به کار برده و یا این که « غیر مستقیم » نویسی کرده و به ملاحظه کاری پرداخته است.
لوکان که به صراحت لهجه شهرت یافته بود ، نخست مورد علاقه و توجه نرون امپراتور وقت قرار گرفته بود ، ولی بعدا که در مجالس و محافل بر ضد کار های نرون سخن گفت از چشم او افتاد و حتی متهم به مشارکت در توطئه برضد نرون شد و از میان
متهمان که در ملاء عام اعدام شدند وی تنها فردی بود که به او تکلیف خودکشی شد تا با بی احترامی مدفون نشود که پذیرفت و خود راکشت. وی حاضر به انکار اتهام نشد ، ولی گفت که با شخص نرون مخالفتی نداشته بلکه از کارهای او متنفر بوده است.