فرهنگ صبحانه در ترکیه

کلمه ( صبحانه-kahvalt;) به معنای صبحانه از کجا آمده است؟ نزدیک صبح... بهترین زمان خواب ... زنگ ساعت به صدا در آمده، یعنی زمان بیدار شدن رسیده و باید از لذت خواب شیرین گذشته، سریعا برای یک روز …

کلمه ( صبحانه-kahvalt;) به معنای صبحانه از کجا آمده است؟
نزدیک صبح...
بهترین زمان خواب ... زنگ ساعت به صدا در آمده، یعنی زمان بیدار شدن رسیده و باید از لذت خواب شیرین گذشته، سریعا برای یک روز پر کار آماده شویم. با یک چشم به هم زدن خودمان را در وسط ترافیک میبینیم، اما یک چیزی ذهنمان را قلقلک میدهد. آیا چیزی را فراموش کردم؟ کلاسور،اوراق شرکت، زمان قرار ملاقاتها، .... نه صبحانه فراموش شده.
به طور عمومی صبح ها از رختخواب بیرون آمده یا نیامده انسان به دنبال چیزی برای خوردن میگردد، تا گرسنگی خود را بر طرف نماید. مثل پنیر، زیتون، نان و امثال آن. حتی کسانی که معتاد به سیگار هستند، به دلیل اینکه با گرسنگی سیگار استفاده نمی کردند، قبل از سیگار صبحانه میخوردند و به اصطلاح به آن ته بندی کردن میگویند. اما باید بگویم که فرهنگ صبحانه در ترکیه بسیار غنی میباشد. در بین پدران و بزرگان آیا چنین فرهنگی بوده است؟ در زمان عثمانی وضعیت چگونه بوده است؟
مثلا از اطلاعاتی که در تاریخ وجود دارد، فاتیح سلطان احمد در تاریخ ۱۲ جون سال ۱۴۶۹ برای صبحانه نوعی خمیر ذرت که با تخم مرغ درست شده بود و مانتی(یک نوع غذای خمیری که در آن گوشت چرخ کرده وجود دارد) به همراه ماست خورده است. در ۱۳ جون مجددا مانتی و بلغور خورده است. بسیار جالب است، شاید هم مانتی از روز قبل را گرم کرده و خورده. در حالی که اگر امروزه فاتیح سلطان احمد به سفره صبحانه ما نگاه کند از پادشاه بودن خود قطعا خجالت خواهد کشید. حتی آتاترک معمولا برای صبحانه املت پنیر با تخم مرغ میخورده است.
خوب این فرهنگ غنی صبحانه از کجا سرچشمه گرفته است؟ آیا از فرنگ سرچشمه گرفته؟ این غیر ممکن است زیرا در آمریکا به عنوان صبحانه معمولا از آب میوه و یا شیر یا قهوه استفاده میکنند. در اروپا حتی در قسمت دریای مدیترانه نیز تغییر آنچنانی در مورد صبحانه دیده نمیشود. اما به نظر میرسد که یونانستان و ترکیه کاملا یک فرهنگ مکمل در این زمینه دارند.
فرهنگ صبحانه در ترکها در دوره منسوب به حزب بسیار پیشرفت کرد. در آن دوره در بسیاری از خانواده ها یک کاسه سوپ و حتی سوپ ترخان در وسط سفره ها به چشم میخورد، که با رسم قاشق زنی صبحانه خود را شروع میکردند. بعد از آن یواش یواش تخم مرغ و پنیر، نان، سیب زمینی به آن اضافه شد.
البته بر حسب وضعیت مالی افراد تغییر میکرد. در وان سالنهای صبحانه از اذان صبح تا غروب بر قرار بوده و هر کس، هر زمان که دلش میخواست میتوانست صبحانه بخورد. و این غیر قابل باور میباشد.
مثلا در منوی صبحانه کامل ترک تمامی این خوردنیها را میبینید.پنیر و انواع آن، تخم مرغ، کالباس، شیره انگور، حلوا شکری، انواع مربا(آلبالو، توت، گل سرخ، زردآلو)، خامه، عسل، کره، ماست و خیارمخصوص، مورتوگا(تخم مرغ و آرد و عسل را با هم مخلوط میکنند و میپزند)، شیر و چای.
به طور عمومی هیچ کس از صبحانه ترک ها نمیگذرد.بوی خوش نان تازه و انواع بورک(نوعی غذای خمیری که انواع مختلف دارد،پنیری، گوشتی...) گرفته تا انواع زیتونو سبزیجات تازه.
و اینها خوردنیهای جدا ناپذیر از این سفره غنی میباشد.