با سرعت کم کامپیوتر خود مبارزه کنید

▪ برای همه کاربران پیش آمده است که هنگام کار با کامپیوتر به دلیل سرعت پایین آن دچار مشکل شده اند در بیشتر مواقع این مشکلات به راحتی قابل حل است. در این ستون سعی داریم شما را با چند …

▪ برای همه کاربران پیش آمده است که هنگام کار با کامپیوتر به دلیل سرعت پایین آن دچار مشکل شده اند در بیشتر مواقع این مشکلات به راحتی قابل حل است. در این ستون سعی داریم شما را با چند روش آشنا کنیم تا به نحوی بتوانید سرعت کامپیوتر خود را افزایش دهید و در کنار آن بتوانید یک محیط امن نیز برای کامپیوتر خود ایجاد کنید.
▪ یکپارچه کردن هارددیسک؛ Defrag کردن هارددیسک یکی از ساده ترین عملیات های سیستم عامل است. این عمل باعث سازماندهی فایل های موجود روی هارددیسک خواهد شد. بعد از انجام این عملیات امکان بازیابی فایل ها با سرعت بیشتری در اختیار شما قرار می گیرد.
▪ اولویتی به نام ارتقای سخت افزار؛ اکثر کاربران به این مساله باید توجه داشته باشند که در صورت امکان نسبت به ارتقای سیستم خود بکوشند و در بین قطعات سخت افزاری موجود در کامپیوتر باید توجه بیشتری روی قطعات اصلی تر همانند RAM، هارد، مادربورد و CPU داشته و حتماً هنگام خرید از قابلیت ارتقا در بورد نیز مطمئن باشند. به هرحال اگر از سرعت کامپیوتر خود گله مند هستید و برایتان امکانپذیر است ابتدا RAM کامپیوتر را ارتقا دهید.
▪ پاک کردن ریجستر ویندوز فراموش نشود؛ ریجستری محیطی است که تنظیمات و اطلاعات مورد نیاز سیستم عامل و سایر برنامه های نصب شده را برای شما نگهداری می کند. همزمان با نصب یا حذف برنامه ها از روی سیستم، اطلاعات غیرضروری متعددی در ریجستر ویندوز از شما باقی خواهد ماند که شما می توانید با بهره گیری از نرم افزارهایی که برای این منظور طراحی شده است ریجستری ویندوز خود را پاک کنید.
▪ برنامه های غیرضروری را غیرفعال کنید؛ اگر شما جزء آن دسته از کاربرانی به حساب می آید که همیشه به دنبال آخرین نسخه های نرم افزاری هستید و به نوعی آن را در دستگاه خود بارگذاری می کنید به این مساله توجه داشته باشید که این کار پیامدهای منفی برای شما خواهد داشت چراکه سرعت دستگاه را بسیار پایین خواهد آورد اما اگر شما به هر نحوی نیاز به بارگذاری تمامی نرم افزارها دارید حتماً آن را Uninstall کنید و از حذف Folder ها و فایل های آن خودداری کنید، اجازه دهید Folder ها طی فرآیند Uninstall به صورت اتوماتیک حذف شوند و از حذف دستی آنها اجتناب کنید.
▪ فایل های موقت را حذف کنید؛ در سیستم های کامپیوتری همیشه پیش آمده است که سیستم بدون اجازه گرفتن از شما تعدادی از فایل ها را روی سیستم شما کپی می کند. به این دسته از فایل ها، فایل های موقت (temp) می گویند که شما می توانید بدون هیچ مشکلی آنها را پاک کنید اما مواظب باشید فایل های اصلی به جای فایل های موقت پاک نشود که در این صورت نرم افزار شما دیگر اجرا نشده و شما حتماً باید آن را دوباره نصب کنید.
▪ اصلی به نام اسکن را در نظر داشته باشید؛ در صورت وجود اشکال در فایل های ذخیره شده، هارددیسک دچار اشکال می شود. راه حل این مشکل استفاده دوره یی از Scandisk است. این برنامه بررسی های مورد نیاز را درخصوص وجود اشکالات فیزیکی روی هارددیسک انجام می دهد و در صورت توانایی، سعی در حل مشکل خواهد داشت و در غیراین صورت مشکل را به شما گزارش می دهد.
▪ با اطمینان دانلود کنید؛ در بارگذاری همیشه سعی کنید از سایت های مطمئن نرم افزارهای مورد نیاز خود را تامین کنید و از سر زدن به سایت هایی که به صورت Free نرم افزار در اختیار شما می گذارند اجتناب کنید. این سایت ها همراه با نرم افزارهایی که می فرستند ممکن است تعدادی ویروس نیز هدیه بفرستند پس همواره مراقب باشید. البته مطمئن ترین سایت ها برای دانلود نرم افزار، سایت اصلی شرکت سازنده نرم افزار است که شما می توانید با جست وجویی مختصر در اینترنت به راحتی به این سایت دست یافته و نرم افزار مورد نیاز خود را بارگذاری کنید.
▪ ویروس یاب ها را اجرا کنید؛ ویروس ها بیشترین منابع سیستم را به خود و اهداف شان اختصاص می دهند و سعی در گمراه کردن سیستم عامل دارند به همین دلیل کامپیوترهای آلوده همواره از کاهش کارایی و سرعت رنج می برند. برخی از ویروس ها توانایی از کار انداختن سیستم را دارند. به هرحال فراموش نکنید که به نوعی آنتی ویروس خود را فعال کرده و سعی در به روز نگه داشتن آن داشته باشید.
▪ درایوهای خود را به روز کنید؛ در سخت افزار هر کامپیوتر تعداد نسبتاً زیادی قطعات الکترونیکی وجود دارد که از جمله آنها می توان به کارت گرافیک (vga)،کارت صدا (Sound card)، Modem و Chipset های موجود روی مادربورد اشاره کرد. همواره پس از نصب سیستم عامل جدید نرم افزارهای مختص این قطعات را نصب کنید و به علاوه سعی در به روز نگه داشتن آنها داشته باشید. بعضی از Chipsetها در صورت عدم نصب تاثیر منفی در سرعت سیستم شما ندارند اما در صورت نصب نرم افزار مربوطه اش تاثیر مثبتی در سرعت سیستم شما خواهد داشت و پس از نصب حتماً از کار خود پشیمان خواهید شد.

کیوان یکتا