نقشه برداری در دنیای امروز

امروزه کمتر کسی است که با نام و تکنولوژی نقشه برداری آشنایی نداشته باشد.از آنجایی که نقشه برداری پیش نیاز اقدامات عمرانی، دفاعی و توسعه محسوب می شود، میرزا تقی خان امیرکبیر …

امروزه کمتر کسی است که با نام و تکنولوژی نقشه برداری آشنایی نداشته باشد.از آنجایی که نقشه برداری پیش نیاز اقدامات عمرانی، دفاعی و توسعه محسوب می شود، میرزا تقی خان امیرکبیر در زمان صدراعظمی خود با بهره گیری از اساتید اتریشی بنای این رشته را در مدرسه دارالفنون بنیان گذاشت.
در آن زمان تهیه نقشه و محاسبات برداشت های انجام شده با ابزارآلات بسیار ساده همراه بود، اما امروزه با پیشرفت در عرصه های علمی و وجود سیستم های رایانه ای پیشرفت این کار به سیستم های نرم افزاری محول شده است که با بهره گیری ازاین سیستم ها تهیه نقشه با بهترین کیفیت و بهترین دقت ممکن صورت می گیرد.
همانطور که از نام این رشته پیداست در زمینه تهیه نقشه هایی همچون توپوگرافی، منطقه ای، شهری، کاداستر، خطوط انتقال نیرو، پروفیل طولی و عرضی، معدن و بسیاری موارد دیگر فعالیت دارد که البته تهیه این قبیل نقشه ها امروزه با ابزارآلات و وسایل بسیار پیشرفته ای همچون دوربین های توتال استیشن و سیستم های ماهواره ای مانند GPS همراه است.
شناسایی منطقه، برداشت نقاط، انجام محاسبات و ترسیم نقشه، مراحل انجام کار نقشه برداری است که این مراحل با دستگاه ها و سیستم های موجود انجام می شود.
نقشه های امروزی با توجه به امکانات موجود در مقیاس های مختلف تهیه می شوند که این امر برای نوع کاربرد نقشه کمک شایانی به کاربر می کند.
پروژه های نقشه برداری که از طرف شرکت های خصوصی و دولتی انجام می شود نیازمند نظارت بر حسن اجرای کار است که البته این وظیفه برعهده سازمان نقشه برداری کشورهاست.
اصلی ترین کار و ابتدایی ترین کاری که در برداشت از منطقه صورت می گیرد انتقال دادن نقاط BENCH MARK (نقاطی هستند که دارای Y، X و Z نقطه نسبت به سطح آبهای آزاد و بیضوی رفرنس می باشند و در تمام نقاط کشور این نقاط با فواصل معین مشخص شده است) به نقطه آغاز شروع عملیات است که این نقاط از سوی سازمان نقشه برداری کشورها و با علامت اختصاری NCC مشخص شده است. در جهان امروز با توجه به اهمیت و دقت در ساخت پروژه های ساختمانی، تونل، پل، معدن و دیگر پروژه ها استفاده از نقشه برداری برای زیرساخت ها از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. به یقین می توان گفت بدون استفاده از نقشه برداری امکان احداث این بناها غیرقابل اجرا است.

محسن حیدری