خشکی پوست

بروز خارش، پوسته شدن و خشکی پوست هنگام کاهش دما یک مشکل رایج است و برای درمان آن باید تعادل رطوبتی پوست حفظ شود.خشکی پوست گاهی می تواند یکی از علائم مشکلات جدی و بیماری هایی مانند …

بروز خارش، پوسته شدن و خشکی پوست هنگام کاهش دما یک مشکل رایج است و برای درمان آن باید تعادل رطوبتی پوست حفظ شود.خشکی پوست گاهی می تواند یکی از علائم مشکلات جدی و بیماری هایی مانند دیابت و یا حتی برخی از انواع سرطان باشد. از این رو باید جهت تشخیص آن به پزشک مراجعه شود. در صورتی که پزشک تنها خشکی پوست را تشخیص داد، باید برای حفظ رطوبت پوست کاری کرد.
یکی از ابتدایی ترین فاکتورهای مؤثر در داشتن پوست خشک، رطوبت کم هواست. هنگامی که دمای هوا و سطح رطوبت محیط کاهش پیدا می کند، رطوبت بدن به راحتی از سطح پوست خارج می شود. از این رو بهتر است هنگام استفاده از وسایل گرم کننده، از دستگاه بخور نیز استفاده شود.
تغییر عادت شست وشو عامل دیگری است که می تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد. کاهش مدت زمان استحمام، استفاده از آب با دمای کمتر، استفاده از صابون های مرطوب کننده و دارای عطر کم در این موارد باید مورد توجه قرار گیرد.علاوه بر این استفاده از لوسیون های مرطوب کننده بدن که حاوی الکل کمتر است، می تواند به حفظ رطوبت پوست کمک کند.
توجه به نوع پوست و حساسیت های پوستی به مواد مختلف، می تواند این علائم را کاهش دهد.انتخاب مواد شوینده بدون عطر و عدم مصرف خوشبوکننده های بدن در حفظ رطوبت بدن نقش مؤثری دارد.

[نادر اقبال]