فناوری نانو; شاه کلید توسعه منابع انرژی

نقش فناوری «نانو» در بخش صنعت به تدریج از مباحث نظری به نگرش های کاربردی و تاثیرگذار در ارتقا» سطح کیفی زندگی مردم تغییر جهت پیدا می کند. امروزه «نانو» بعنوان بنیاد اصلی نگرش کارشناسان …

نقش فناوری «نانو» در بخش صنعت به تدریج از مباحث نظری به نگرش های کاربردی و تاثیرگذار در ارتقا» سطح کیفی زندگی مردم تغییر جهت پیدا می کند. امروزه «نانو» بعنوان بنیاد اصلی نگرش کارشناسان و محققان در اتخاذ استراتژی های کاربردی در صرفه جویی انرژی به حساب می آیند. از آن گذشته فناوری نانو فرصتی ارزشمند برای تقویت ویژگی های کلیدی فناوری های مرتبط با حوزه انرژی به حساب می آید که نتیجه آن چیزی جز اطمینان خاطر حاصل کردن از امنیت منایع انرژی در دهه های آتی نیست. در آینده ای نه چندان دور تاثیر فناوری نانو بر افزایش بهره وری انرژی در مقایسه با سایر فناوری ها بیشتر به چشم خواهد آمد. بعنوان مثال همه ساله بر شمار شرکت های سرمایه گذار در زمینه «فناوری نانوی سبز» افزوده می شود.
در این عرصه کاملا جدید محصولاتی تولید می شود که از دو مشخصه اصلی برخوردار هستند; تولید مبتنی بر فناوری نانو و دوستدار محیط زیست با گرایش صرفه جویی در مصرف انرژی. کاهش آلاینده های کربنی فرآیندی است که با توجه به پیمادهای مخرب زیست محیطی در سال های اخیر روند رو به رشد بیشتری داشته است. این گرایش هم اکنون به اولویت شماره یک صنایع و بنگاه های متخصص در زمینه فناوری نانو تبدیل شده و به نظر می رسد در آینده سهم بیشتری از تلاش های جهانی برای کاهش آلاینده های زیست محیطی را به خود اختصاص دهد. به نوشته مهر; ذخیره سازی انرژی و کمک به افزایش منابع انرژی جهان مقوله ای است که با استفاده از تازه ترین مظاهر فناوری نانو در زمینه هایی نظیر خودروسازی رنگ و بوی جدی تری به خود گرفته است. در این بخش از صنعت محققان توانسته اند با استفاده از نانولوله های کربنی و نانوفیبرها در ترکیب با مواد دیگر به میزان قابل توجهی از وزن خودروهای تولیدی کاسته و در عین حال بر عملکرد آنها نیز بیافزایند. در کنار این روند، محققان پیش بینی می کنند در آینده دورتر، فناوری نانو نقش غیرقابل انکاری در استفاده از منابع انرژی جدید نظیر هیدروژن و صفحات خورشیدی داشته باشد.
از آن گذشته محققان توانسته اند با استفاده از فناوری نانو سلول های خورشیدی پلاستیکی تولید کنند که از جهات گوناگون بر سلول های فعلی برتری دارند. این محصولات جدید چندان گرانقیمت نبوده و در عین حال وزن کمتری نیز دارند. بی تردید خصوصیتی نظیر کاهش هزینه های تمام شده محصولات تولیدی از جمله محرک های موثر در پررنگ تر شدن نقش فناوری نانو در صنایع مختلف جهان به حساب می آید.