میله جستجوگر آب

ترکه‌ای است که نوکش چنگال مانند و معمولاً از چوب فندق ساخته شده است. کمانه زن آن را بدست می‌گیرد و آن را آهسته حرکت می‌دهد چون به نقطه‌ای می‌رسد که در آنجا آب وجود دارد، ترکه چوبی …

ترکه‌ای است که نوکش چنگال مانند و معمولاً از چوب فندق ساخته شده است. کمانه زن آن را بدست می‌گیرد و آن را آهسته حرکت می‌دهد چون به نقطه‌ای می‌رسد که در آنجا آب وجود دارد، ترکه چوبی پیچ می‌خورد یا به طرف پایین خم می‌شود. این اختراع شگرف و در عین حال ساده از روزگار رومیان تا این اواخر معمول و مورد استفاده است.
در قرن پانزدهم در آلمان ازین میله برای یافتن مواد معدنی استفاده می‌کردند. آنگاه انگلیسی‌ها در روزگار ملکه الیزابت برای یافتن معادن کرون‌هال آن را به‌کار بردند. چون مواد معدنی آن پایان یافت ازین میله برای یافتن آب استفاده نمود.
امروزه عده‌ای کمانه‌زن هستند که در جستجوی آب یا مواد معدنی از میله جستجوگر استفاده می‌کنند دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که حالت غریزی شخص کمانه‌زن را به منابع مورد نظر رهنمون می‌شود نه ترکه چوبی.
● میلی‌آمپر‌سنج حرارتی Thermomillian meter
ابزاری برای اندازه‌گیری جریان‌های الکتریکی متناوب ناچیز، جریان از سیمی ساخته شده از کنستانتن یا پلاتین می‌گذرد که در تماس با یک ترموکوپل یا بسیار نزدیک به آن است. وقتی گرمای سیم کنستانتن جریان گرما ـ الکتریکی در ترموکوپل ایجاد می‌کند. ترموکوپل بیک میلی‌آمپرسنج حساس اتصال می‌یابد. این جریان توسط میلی‌آمپرسنج ثبت می‌شود در ابزار حساس‌تر، سیم گرم‌کن و ترموکوپل در محفظه کوارتزی از هوا تخلیه شده جا داده شده‌اند [۲۰].
● میلی‌آمپرسنج
آمپر سنجی حساس که برای اندازه‌گیری میلی‌آمپر مدرج شده است.
● میلی بار Millibar
یک واحد فشار برابر با یک هزارم یک بار. آن واحد فشار جوی است که معمولاً توسط هواشناسان در ترسیم چارت‌های جوی بکار می‌رود، و خطوط هم فشار در فواصل ۲ تا ۴ میلی‌باری ترسیم می‌شوند. یک فشار ۱۰۰۰ میلی‌باری برابر ۱/۷۵۰ میلی‌متر جیوه است.