موشک‌انداز

موشک انداز ۱۵ سانتی‌متر نیل‌ورفر وزن: ۲۳/۵۴۰ کیلوگرم برد: ۷۰۶۱ متر (منفجره شدید) و ۶۹۰۰ متر (دودزا) زاویهٔ در برد + ۴۵ + ۵+ موشک مورد استفاده: موشک ۱۵ سانتی‌متری پره‌دار وزن موشک ۷۵/۳۱ …

موشک انداز ۱۵ سانتی‌متر نیل‌ورفر
وزن: ۲۳/۵۴۰ کیلوگرم
برد: ۷۰۶۱ متر (منفجره شدید) و ۶۹۰۰ متر (دودزا) زاویهٔ در برد + ۴۵ + ۵+
موشک مورد استفاده: موشک ۱۵ سانتی‌متری پره‌دار وزن موشک ۷۵/۳۱ کیلوگرم (منفجره شدید) ۸۳/۳۵ کیلوگرم (دودزا)
شتاب اولیه موشک: ۳۸/۳۴۱ متر در ثانیه
دستگاه چکاننده: ژنراتور دستی
● موشک بالیستیک، موشک پرتابی Ballistic missile
موشک زمین به زمین با مسیر پرواز سهمی شکل. موشکی که فقط در خلال مرحله اولیه پرتاب خود رانده و هدایت شود [موشک بالیستیک هم رواج دارد].
● موشک هدایت شونده guided missil
موشکی (معمولاً راکت پیشران) که مسیر پرواز آن را می‌توان در خلال پرواز به وسیله سیگنال‌های رادیوئی از منبع خارجی یا به‌وسیله دستگاه تنظیم خودکار داخلی (پیش ـ تنظیم یا خود ـ تحریک) کنترل کرد [۲۰].
● موشک و دفاع ضد موشک
طی یکی از روزهای چند سال گذشته، شادی و شعف خاصی تمامی ادارات وابستهبه پنتاگون، یا وزارت دفاع آمریکا را فرا گرفته بود. زیرا پس از سه شکست پیاپی، سیستم دفاع موشکی آمریکا به یک موفقیت چشمگیری دست یافته بود. چگونه آن بدین قرار است: یک موشک دفاعی یا سدکننده از جزیره مک‌آیلند، واقع در اقیانوس آرام به فضا پرتاب گردید. کلاهک موشک مزبور به اداوات حساس مجهز بود که با بهره‌گیری از اشعه مادون قرمز و کامپیوترهای نصب شده، می‌توانست وجود یک موشک مجهز به کلاهک اتمی را در فضا شناسائی کند. از سوی دیگر یک موشک بالستیکی از پایگاهی واقع در کالیفرنیا به فضا پرتاب گردید. کلاهک این موشک بالستیک گرچه حاوی بمب اتمی نبود ولی با استفاده از امکانات فنی، به نحوی ساخته شده بود که بتواند تشعشعاتی همانند یک کلاهک اتمی را خود متساطع کند. با قرار گرفتن دو موشک در موارد مورد نظر و در حالی که با سرعت سرسام‌آور ۰۰۰/۲۰ فوت در ثانیه به هم نزدیک می‌شوند، موشک سد کنندهٔ دفاعی شبکه چتر مانند خود را گسترانید. ادوات ردگیر موشک دفاعی آن را به سوی کلاهک موشک بالستیک که در این آزمایش به عنوان موشک تهاجمی دشمن قلمداد می‌گردید، هدایت کرد. دو موشک با یکدیگر برخورد کردند و کلاهک اتمی از هم پاشید. روز بعد پنتاگون یک کنفرانس مطبوعاتی تشکیل داد و طی آن یکی از مقامات وزارت دفاع با خوشحالی تمام اظهار داشت: ما تلاش کردیم گلوله‌ای را با گلوله دیگری از بین ببریم و موفق شدیم.