جدا سازی فلزات

واحدهای تفکیک اولیه در کارخانجات بازیافت پس از جداسازی فلزات از یکدیگر بر مبنای آهن، آلومینیوم، مس و.‎.‎. آنها را از مواد اضافی جدا می کنند تا حتی الامکان پلاستیک ها و اقلام …

واحدهای تفکیک اولیه در کارخانجات بازیافت پس از جداسازی فلزات از یکدیگر بر مبنای آهن، آلومینیوم، مس و.‎.‎. آنها را از مواد اضافی جدا می کنند تا حتی الامکان پلاستیک ها و اقلام متفرقه در آن نباشد.
روند شکل گیری اولیه کلیه فلزات چه به صورت خام و چه در حالت بازیافت برمبنای ذوب است. پس از ذوب فلزات شکل ثانویه خود را خواهند گرفت که ورق، پروفیل، میلگرد و.‎.‎. خواهد بود. فلزات به صورت متناوب می توانند ذوب شده و به چرخه صنعت بازگردند. آلودگی های آنها نیز با توجه به حرارت بسیار بالای ذوب کاملاً از بین می روند. بعضی از مواقع پاره ای از فلزات مثلاً ورق آهن در صنعتی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال والژهای فلزی یا امثالهم از آن تهیه می شود و لیکن شکل گیری مجدد فقط به واسطه ذوب میسر است.
فلزات بازیافت قیمت های مشخصی دارند که منشعب و ملهم از قیمت روز مواد اولیه آنهاست بطوری که با افزایش قیمت آهن در بازارهای جهانی، قراضه آن نیز در بازار قیمت پیدا می کند. به همین ترتیب فلزات رنگین که شامل همه فلزات به غیر از آهن است، قیمت های نسبتاً کمتری از مواد اولیه خود دارند که البته در فرایند تولید فلز بازیافتی آلومینیوم از ماده اولیه آن برای مصرف اقتصادی تر است.

[کامیار فیلسوفی]