پست ؛ عامل همبستگی ملی ، میهنی و جهانی

پست به عنوان یکی از ارکان حیات سیاسی، اداری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و عامل همبستگی ملی و میهنی و جهانی شناخته شده و در برقراری ارتباطات و فعالیت‌های جوامع نقش زیربنایی …

پست به عنوان یکی از ارکان حیات سیاسی، اداری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و عامل همبستگی ملی و میهنی و جهانی شناخته شده و در برقراری ارتباطات و فعالیت‌های جوامع نقش زیربنایی دارد.
امروزه با وجود وسایل ارتباطی نوین چون اینترنت، تلفن همراه و ... همچنان شاهد استفاده از پست در جامعه هستیم و این بیانگر این‌ است که هنوز پست جایگاه خود را نزد عموم حفظ کرده است .
تاریخ پست در ایران به سه دوره مهم تقسیم می‌شود که با شناخت هریک از این دوران به قدمت و اهمیت پست که از دیرباز مورد توجه و استفاده بوده است پی می‌بریم.
▪ دوره اول:
این دوره شامل استفاده از ابتدائی‌ترین وسایل همچون پیک‌های پیاده، چاپارهای اسب‌سوار و ..... در زمینه پست بوده است که حدود چهار هزار سال پیش به این طرف توسط ایرانیان ابداع و به شکل‌های مختلف وجود داشته است. در این دوره چاپارهای مخصوص، دستورهای امرا و پادشاهان را با اسب‌های تندرو و با طی مسافت‌های طولانی به نقاط دیگر می‌رساندند.
▪ دوره دوم:
این دوره همزمان با صدرات میرزا تقی‌خان امیرکبیر شروع و در آن دوره شاهد راه‌اندازی سرویس‌های پستی منظم، تعیین تعرفه‌های پستی و تصویب آئین‌نامه پستی نیز هستیم.
▪ دوره سوم:
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، تحولی عظیم در صنعت پست ایران رخ داد و فعالیت‌های ارزنده‌ای در بخش‌های مختلف پست از جمله راه‌اندازی خدمات جدید پستی، ارتقای کمی و کیفی خدمات، حذف ساختار سنتی پست و اجرای مکانیزاسیون و اتوماسیون شبکه پستی صورت گرفت.
تا سال ۱۳۶۶ فعالیت‌های پستی در مجموعه شرح وظایف وزارت پست، تلگراف و تلفن بسنده می شد که در آن سال با هدف دستیابی عموم مردم به خدمات پستی در عرصه ارتباطات، تنظیم و اعمال سیاست‌ها و راهبردهای کلان در زمینه برنامه‌ریزی، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک شرکت مستقل وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تأسیس و فعالیت خود را در سال ۱۳۶۷ رسماً آغاز کرد.
شرکت پست ج.ا.ایران (جمهوری اسلامی ایران) به منظور تحقق سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، گسترش خصوصی‌سازی، توسعه رقابت‌پذیری و آزاد‌سازی فعالیت‌های پستی، بسترسازی مناسب جهت حضور و مشارکت فعال بخش غیردولتی و تعاونی به موازات اپراتور دولتی در بخش پست را در زمره اولویت‌های اساسی خود گنجانده است.
در همین راستا پیش‌نویس آیین‌نامه خصوصی‌سازی این شرکت تدوین و هم‌اکنون در انتظار تصویب نهایی هیأت دولت می‌باشد.
در تحلیل شاخص‌های کمی پستی از سال ۱۳۸۶-۱۳۵۷ تعداد مرسولات پستی از ۷۵ میلیون مرسوله به بیش از ۱ میلیارد مرسوله رسیده که بر این اساس رشدی بالغ بر ۱۳۹۶ درصد داشته است.
همچنین سرانه مرسولات پستی به ازای هر نفر جمعیت از تعداد ۲ مرسوله در سال ۵۷ به ۸۵/۱۴ مرسوله در پایان سال ۸۶ رسیده است که نشان‌دهنده رشدی بیش از ۵/۷۴۲ درصد بوده است. بر اساس این تحلیل میزان رشد در شاخص‌های دیگر پستی نیز طی قریب به ۳۰ سال چشمگیر بوده است.
این شرکت با بیش از ۱۶ هزار نفر نیروی انسانی، ۲۹ هزار نقطه تماس، نزدیک به ۵۰۰۰ خط مبادله پستی تا پایان سال ۱۳۸۶ و با بهره‌گیری از آخرین فناوری اطلاعات توانسته است با کمترین هزینه روزانه بیش از سه میلیون مرسوله و مجموعاً بیش از ۱ میلیارد مرسوله را سالانه جابجا کند.
شرکت پست به منظور توسعه فضاهای پستی و امکان دسترسی بیشتر مردم به سرویس‌های پستی توانسته با بهبود پوشش مساحتی هر واحد پستی از میزان ۱۷۳ کیلومتر مربع به ۱۲۴ کیلومتر مربع، این فضاها را در کل به میزان ۱۱ هزار متر مربع افزایش دهد.
از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا کنون ۶۱۸ عنوان تمبر یادبود در ۹۸۹ قطعه با تیراژ حدود ۹۰۰ میلیون هزار سری در موضوعات مختلف و متنوع چاپ و منتشر شده است.