افزایش قدرت کاوش در کهکشان ها با تلسکوپ LSST

یکی از بزرگترین تلسکوپ های جهان، تلسکوپLSST که قادر به ثبت بیش از ۳۰ ترابایت اطلاعات از کهکشان ها و جهان هستی خواهد بود با تلاش صدها فیزیکدان و ستاره شناس از دانشگاه های مختلف آمریکا …

یکی از بزرگترین تلسکوپ های جهان، تلسکوپLSST که قادر به ثبت بیش از ۳۰ ترابایت اطلاعات از کهکشان ها و جهان هستی خواهد بود با تلاش صدها فیزیکدان و ستاره شناس از دانشگاه های مختلف آمریکا در حال ساخت و تکمیل است. تلسکوپ LSST با قطر موثر ۶/۷متر و ۱۰درجه مربع میدان تلسکوپی قادر به تولید تصاویر دیجیتالی از اجسام کم نور و ستاره نما در تمامی سطح آسمان خواهد بود. همچنین این تلسکوپ در کنار تصویربرداری سنتی از کهکشان ها و ستارگان، قادر به تهیه نقشه های سه بعدی از توزیع جرم در جهان بوده که از این نقشه ها می توان در درک طبیعت انرژی تاریک که به تازگی کشف شده و مطلقا ناشناخته باقی مانده و در حال سرعت بخشیدن به فرایند گسترش جهان است، سود جست. در عین حال LSST می تواند آمار جامعی از تعداد اخترک های خطرساز منظومه شمسی که می توانند برای سیاره ما ایجاد خطر کنند، جمع آوری کند. به گفته مسئولان این پروژه عظیم، زمانیکه این تلسکوپ در سال۲۰۱۶ به مرحله پایانی ساخت برسد، پنجره ای از تصاویر اجسامی که در نزدیکی زمین به سرعت در حال تغییر و حرکت هستند را به محققان ارائه خواهد کرد.
همچنین به گفته «جف کانتر»، مدیر پروژه LSST با استفاده از تصاویر این تلسکوپ می توان بیلیون ها کهکشان دورافتاده را ردیابی کرده و میزان انحراف آنها را بواسطه توده های ماده تاریک و با انجام آزمایش های متعدد بر روی انرژی تاریک، اندازه گیری کرد. طی برنامه راه اندازی ۱۰ساله این دستگاه عظیم هر شب LSST قادر به ثبت، پردازش و ذخیره بیش از ۳۰ ترابایت از اطلاعات تصویری و انتقال آن به مرکز مجموعه داده های ۱۵۰پتابایتی خواهد بود. به گفته محققان مدیریت داده ها یکی از پرچالش ترین جنبه های LSST خواهد بود. به این معنی که هر جفت از تصاویر ۶/۴ گیگابایتی باید به منظور انتقال سریع هشدارهای نجومی به محققان هر ۶۰ ثانیه به ثبت برسند.
به همین منظور سیستم مدیریتی داده ها با استفاده از تعدادی عناصر کلیدی مانند شبکه ۲/۵گیگابایت بر ثانیه برای انتقال اطلاعات از کشور شیلی (محل نصب تلسکوپ) به آمریکا، مرکز بایگانی برای کاهش میزان داده ها و اطلاعات تولید شده و تولید گزارشات سالیانه با گنجایش ۶۰پتابایت، مرکز دسترسی داده ها برای دسترسی به کلیه اطلاعات تولید شده با گنجایش ۱۲پتابایت تشکیل خواهد شد. به نوشته مهر به نقل از TheRegister، این پروژه با کمک صدها ستاره شناس و فیزیکدان و مهندس آمریکایی در حال تکمیل بوده و سرمایه ساخت این تلسکوپ بزرگ نیز توسط سازمان های مختلف از جمله سازمان ملی علوم، سازمان انرژی آمریکا و مرکز NCSA تامین می شود. دانشمندان بر این باورند ساخت تلسکوپ LSST جهشی بزرگ در پیشبرد علم بوده و قدرت تجسس و کاوش در جهان هستی و طبیعت را با افزایش چشمگیری مواجه خواهد کرد.