لباسشوئی ـ ماشین

کار پر زحمت و طاقت‌فرسای شستشو و نظافت در سال‌های اخیر با توسعه و تکمیل انواع ماشین‌ها و وسایلی که به‌طور خودکار یا مکانیکی عمل می‌کنند، عملاً از زندگی روزمره حذف شده و در …

کار پر زحمت و طاقت‌فرسای شستشو و نظافت در سال‌های اخیر با توسعه و تکمیل انواع ماشین‌ها و وسایلی که به‌طور خودکار یا مکانیکی عمل می‌کنند، عملاً از زندگی روزمره حذف شده و در صرف وقت و انرژی صرفه‌جوئی می‌شود. شاید تعداد مشاغلی راکه دستگاه‌های شستشو در آنها به کار گرفته می‌شود بتوان با آوردن مثال‌هائی از قبیل لباس‌شوئی، بطری‌شوئی و شستشوی داخلی قطارها حدس زد.
شاید بهترین نمونهٔ دستگاه‌های شستشو، ماشین لباسشوئی است. که احتمالاً عمل چرخشی و گردندهٔ انواع مدرن آن اساساً شبیه عمل چوب و تغار چوبی رختشوئی است که قبلاً در شمال انگلستان استفاده می‌شد وعبارت بود از یک تغار چوبی پر از آب داغ و کف صابون که لباس‌ها را در آن می‌گذاشتند و به‌کمک یک اسباب چوبی شبیه سه پایه‌ای در انتهای یک دستهٔ بند، لباس‌ها را در داخل تغار به جلو و عقب می‌کوبیدند و به این ترتیب چرک لباس گرفته می‌شد.
برای شستشوی کف اتاق‌ها و زمین، ماشین ساخته شده که نه تنها مایع تمیز کننده را روی سطح مورد نظر پخش می‌کند، بلکه مواد کثیف را جمع می‌کند و آن را با عمل مکش بدرون محفظهٔ مخصوص می‌کشد. زمین را خشک می‌کند، لیزی سطح زمین را که ناشی از کف صابون است می‌گیرد. و همهٔ این کارها با یک حرکت رفت و برگشتی انجام می‌شود. این ماشین می‌تواند با باتری، گاز یا نیروی برق کار کند. کار تکمیل و توسعهٔ این نوع ماشین‌ها به‌حدی پیشرفت کرده که دستگاه‌های ضمیمه‌ای با عملکردهای گوناگون به آنها وصل می‌شود. مثلاً یک دستگاه ضمیمه که به این ماشین‌ها متصل می‌شود می‌تواند پنجره‌های طبقات بالای یک ساختمان بلند را تمیز کند، بدون آنکه اپراتور آن مجبور باشد از سطح زمین بالا برود. دستگاه ضمیمهٔ دیگری نیز وجود دارد که با متصل شدن به یک ماشین شستشو، می‌تواند دیوارها و ببخش‌های دور از دسترس و غیر مسکون ساختمان را تمیز کند.
همهٔ دستگاه‌های صنعتی مخصوص شستشو که از چنین تجهیزاتی برخوردارند. تقریباً براساس یک اصل کلی، یعنی براساس استفاده از آب که شدت درون لوله‌ها یا سوراخ‌هائی وارد می‌کند و به‌صورت فواره‌های پرقدرتی پاشیده شود، ساخه شده‌اند.