گل مصنوعی

گران‌تر از گل‌های حقیقی نیست اما پژمرده نمی‌شود. این صنعت یکی از کهن‌ترین صنایع روزگار کهن است. مصریان باستانی روی کتاب نقاشی، و برای ساختن گل مصنوعی استفاده می‌کردند، و تاج‌های …

گران‌تر از گل‌های حقیقی نیست اما پژمرده نمی‌شود. این صنعت یکی از کهن‌ترین صنایع روزگار کهن است. مصریان باستانی روی کتاب نقاشی، و برای ساختن گل مصنوعی استفاده می‌کردند، و تاج‌های کوچک که از گل‌های زرین برای ملکه‌های مرده و کنیزکان به‌علاوه برای زنده‌ها می‌ساختند.
رومیان گل‌های زرین و سیمین می‌ساختند. پلینوس مورخ قرن اول میلادی روم نوشته است که روستائیان سر پارچه‌ها و لباس‌ها از قطعات شاخ نقاشی شده در رنگ‌های مختلف شبیه گل بر سر می‌نهادند. چینی‌ها گل مصنوعی می‌ساختند و هنوز گل‌های مصنوعی را از کاغذ برنج می‌سازند. گل‌های مصنوعی به رنگ‌های روشن پرندگان و حتی از ته رنگ صدف در ساختن گل‌های مصنوعی استفاده می‌کنند (بومیان آمریکای جنوبی)
در فرانسه بیشتر سازندگان و کپیست‌های گل‌های حقیقی هنر گل‌سازی را از ایتالیا در آغاز قرن ۱۸ فرا گرفتند. بعدها در ۱۸۲۰ مردی فرانسوی بنام برنادریه گل‌ها مصنوعی از استخوان تراشیده وال که با رنگ‌های روشن رنگ شده بود می‌ساخت و آنها را در نمایشگاهی در موزه لوور به نمایش گذاشت که شاه نتوانست گل مصنوعی ساخت برناردیه را از گل طبیعی تشخیص بدهد.
گل مصنوعی را می‌توان با چیزهای طبیعی مانند پیله کرم ابریشم و غیره که رنگ را جذب می‌کند ساخت. پرهای پرندگان ینز در ساختن گل مصنوعی کاربرد بسیاری دارد. زیرا می‌توان پرها را به رنگ‌های دلخواه رنگ کرد.
گل‌های مصنوعی را می‌توان از کاغذها یا پارچه‌ها را با رنگ روشن ساخت. مخصوصاً می‌توان آنها به صورت گلبرگ‌های خوشرنگی درآورد. پرچم‌های گل مصنوعی را از سیم‌های مسین و برگ‌های رنگ شده ابریشم سبز می‌سازند. مواد دیگر که در ساختن گل مصنعی بکار می‌رود از اشیائی مانند دانه تسبیح که موم رنگ شده است و از شیشه‌ها و دمیده شدن صدف‌های رنگی بکار می‌رود. ازین گونه گل‌های مصنوعی که با موم رنگ شده ساخته شده از قرن نوزدهم مقداری بجا مانده است که مد روزگار ملکه ویکتوریا بود. گل‌های مصنوعی مومی را اغلب در کلیساها و گورستان‌ها می‌توان یافت.
امروزه صنعت گل مصنوعی سازی از رشد فراوانی بهره یافته و از اهمیت خاصی برخوردار گشته مخصوصاً با گسترش پلاستیک، گل‌های مصنوعی بسیار جالبی از پلاستیک می‌سازند که باز شناختن آنها از گل‌های طبیعی کاری شاید دشوار باشد. الیاف ساخت انسان جای الیاف طبیعی را در ساختن گل‌های مصنوعی گرفه به‌طوری‌که که دیگر تقریباً همه گل‌های مصنوعی از مواد مصنوعی ساخته می‌شود و پنبه و ابریشم و کاغذ جای خود را به مواد مصنوعی داده است.
گل‌های مصنوعی که از مواد پلاستیکی ساخته می‌شود بقدری جالب و خوشرنگ استکه گاه گل‌های طبیعی به‌پای گل‌های مصنوعی پلاستیکی نمی‌رسد به‌طوری‌که از لحاظ لمس کردن و بوئیدن نیز کمتر تفاوتی باگل‌های طبیعی ندارند.
علاوه بر این گل‌های مصنوعی کنونی به‌خلاف گل‌های طبیعی هیچ‌گاه پژمرده نمی‌شوند بلکه تنها باید از گرد و غباری که روی گل‌هامی‌نشیند آنها را سترد و پاک کرد.
سازندگان گل‌های مصنوعی چندان در راه ساختن گل‌های مصنوعی از پلاستیک پیشرفت نموده که در واقع خیلی حیرت‌انگیز است حتی برخی از گل‌سازان گل‌های رزی ساخته‌اند که در شاخه‌هایش خار نیز دارد!
یکی از مشکلاتی که سازندگان گل‌های مصنوعی در پیش دارند، خریداران گل‌های مصنوعی شاید سخت به آن علاقه‌مند باشند عطر و رایحه طبیعی است که از گل‌های طبیعی بر می‌خیزد و این خصوصیت در گل‌های مصنوعی نیست.در برخی از گل‌ها که عطر ندارند توجه به رنگ و شکل آن در ساخت گل مصنوعی خیلی اهمیت دارد. اما در پاره‌ای گل‌ها که برای عطر دلاویز آنها خریداری می‌شود این نقیصه هنوز وجود دارد و گل‌های مصنوعی را هنوز نتوانسته‌اند معطر به عطر طبیعی سازند!