گلخانه

عملکرد یک گلخانه به‌عنوان یک واحد پرورشی سنتی و پارامترهای قابل کنترل (مثل دمای هوا) و پارامترهای غیر قابل کنترل (مثل دریافت انرژی نوری وارده) بستگی دارد. به‌منظور دستیابی …

عملکرد یک گلخانه به‌عنوان یک واحد پرورشی سنتی و پارامترهای قابل کنترل (مثل دمای هوا) و پارامترهای غیر قابل کنترل (مثل دریافت انرژی نوری وارده) بستگی دارد. به‌منظور دستیابی به میزان یا زمان‌بندی مشخص تولید محصول لازم است که پارامترهای غیر قابل کنترل را همواره زیر نظر داشت و امکان ایجاد تغییرات آنها را پیش‌بینی کرد. ماهیت سه بعدی گلخانه این مشکل را تشدید می‌کند.امکان بروز تغییرات موضعی درون گلخانه وجود دارد که می‌تواند عملکرد کلی برداشت را تحت تأثیر قرار دهد. ازین گذشته ماهیت فضائی سطح گلخانه بر مشخصه نور وارده و گرمای هدر رفته تأثیر بسیار دارد.
● طراحی ساختمان و مکان گلخانه
از ۱۹۵۰ به این سو، گلخانه‌های تجاری چهارچوب آلومینیمی ساخته شد. لودن Loudon در اوایل قرن نوزدهم اثبات کرد که استفاده از فلزات مطلوب‌تر از چوب خواهد بود زیرا بدلیل استحکام بیشتر از افت نور جلوگیری می‌کند با این‌حال استفاده از فولاد که بیشتر مورد نظر لودن بود دارای مشکلاتی است که سبب شد تا زمان تهیه آلیاژهای سبک‌تر مقاوم و انعطاف‌پذیر آلومینیم بهره‌برداری تجاری از پیشنهاد وی به تعویق افتاد.
گلخانه‌های سنتی دارای یک‌نوع طراحی پایه‌ای مشترک است. سقف در محل آبروها روی پایه‌های عمودی (د) قرار می‌گیرد. ستون فقرات ساختمان گلخانه لوله آبرو (G) است که بدلیل بزرگ و مدور بودن به سختی خم می‌شود. در ساختمان‌های تک سقف و نیز گلخانه‌های تک سقف عریض لوله‌ هادی شبیه به حرف I یا J به‌جای لوله آب رو بکار برده می‌شود که درین‌صورت تنها انتقال آب باران را بر عهده دارند. آبروها در ساختمان‌های چند سقفی به‌عنوان راه دسترسی به سقف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و عموماً باید قادر باشند وزن پای کاملاً پوشیده و در نتیجه وزن سنگین انسان را تحمل کنند.
دستگاه‌های تهویه معمولاً روی خرپا و در یک خط مستقیم در یک یا دو طرف محور گلخانه نصب می‌شوند برای جلوگیری از خم شدن چوب‌ها، آنها را با تیرهائی که به‌شکل محوری یا نیمی از شیب سقف پایین می‌آیند محکم می‌کنند. ساختمان نوع و نلوی هلندی Venlo که مکرراً به‌منظور افزایش عملکرد گلخانه مورد اصلاح قرار گرفته قدری متفاوت است. عرض ساختمان به حدود نصف میزان معمول خود کاهش یافته و پایه‌های عمودی در حال عادی به‌طور یک در میان زیر هر یک از آبروها یا به‌طور سه در میان طراحی می‌شود. یک گلخانه خوب به‌طور نمونه ۶۵ تا ۷۰ درصد نور پراکنده دریافت شده را که از آسمان ابری با نور پراکنده محاسبه می‌شود منتقل می‌کند. عموماً ۳۰ تا ۳۵% افت جذب نور شامل ۲۰ درصد ناشی از عوامل ساختمان ۱۰ درصد ناشی از پوشش (یک جداره) و مابقی از تجمع گرد و غبار روی پوشش شیشه گلخانه می‌شود.
یک گلخانه با پوشش تک جداره حدود ۴۰ هزار گالن سوخت را به ازای هر حدود ۴۰۰۰ متر مربع به مصرف می‌رساند تا یک دمای داخلی ۶ درجه را در عرض‌های جغرافیائی نواحی معتدله دارای زمستان‌های ملایم حفظ کند.