باید و نبایدهای دوران بارداری

زنان باردار در دوران بارداری خود با توصیه های مختلف و حتی گاهی ضد و نقیض اطرافیان روبه رو می شوند. از این رو نیاز به یک الگو همواره احساس می شود. برخی از باید و نباید های دوران بارداری …

زنان باردار در دوران بارداری خود با توصیه های مختلف و حتی گاهی ضد و نقیض اطرافیان روبه رو می شوند. از این رو نیاز به یک الگو همواره احساس می شود. برخی از باید و نباید های دوران بارداری در زیر مورد بررسی قرار می گیرد.
● بایدها
▪ دریافت روزانه ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن: زنان در دوران بارداری به میزان آهن بیشتری نیاز دارند که گاهی لازم است جهت تأمین این میزان آهن داروهای تقویتی (با تجویز پزشک) مورد استفاده قرار بگیرند.
▪ دریافت روزانه ۴۰۰ میکروگرم (یا ۰‎/۴ میلی گرم) فولیک اسید: دریافت فولیک اسید به میزان کافی احتمال بروز نواقص مادرزادی را کاهش می دهد. این ماده می تواند از طریق مصرف مواد غذایی خاص و یا مولتی ویتامین ها تأمین شود. میزان مصرف این ماده باید با تجویز پزشک باشد.
▪ پیروی از یک رژیم غذایی مناسب: مصرف زیاد میوه، سبزیجات و غلات کامل همواره توصیه شده است.
علاوه بر این مواد غذایی غنی از کلسیم مانند (ماست کم چرب یا بدون چربی، شیر و کلم بروکلی) برای تقویت دندان و استخوان های کودک بسیار مفید است. در ضمن باید از مصرف غذاهای پرچرب در این دوران اجتناب کرد.
▪ افزایش وزن (بطور متناسب): زنانی که در طول دوران بارداری خود افزایش وزن بیش از حد نرمال داشته باشند، بیش از سایرین در معرض ابتلا به چاقی قرار می گیرند. بطور میانگین، افزایش وزنی در حدود ۱۱ تا ۱۳ کیلوگرم هنگام بارداری طبیعی است، اما بهتر است در این زمینه نیز با پزشک مشورت شود.
▪ خواب به مقدار کافی: هفت تا ۹ ساعت خواب در شبانه روز برای زن باردار ضروری است. گاهی درد، اضطراب و نیاز مکرر به دستشویی مانع از خوابیدن زنان باردار می شود.
از این رو توصیه می شود تا زنان غذای اصلی خود را حداقل سه ساعت قبل از خواب خورده و کمی پیاده روی و یا ورزش سبک انجام دهند و در طول روز نیز از چرت زدن به صورت طولانی مدت پرهیز کنند. خوابیدن به پهلوی چپ و استفاده از یک بالش بین پاها و زیرشکم به خواب راحت در دوران بارداری کمک می کند.
▪ پرهیز از استرس: در این دوران باید سطح استرس کاملاً کنترل شود. زن باید برای خود و دیگران محدودیت هایی قائل شده و از رد درخواست دیگران واهمه ای نداشته باشد و بیشتر به فکر انرژی خود باشد.
▪ تحرک: انجام حرکات ورزشی سبک، بطور منظم برای مادر و فرزند ضروری است. پزشکان متخصص می توانند در این زمینه اطلاعات مفیدتری را برحسب نیاز و شرایط مادر ارائه دهند.
▪ کنترل بیماری: بهتر است زنان در مورد شرایط خاص مانند ابتلا به دیابت و ‎.‎.‎. با پزشک خود مشورت کنند تا دائماً سطح قندخون آنان مورد بررسی قرار بگیرد. در صورت ابتلا به فشارخون، اضافه وزن و ‎.‎.‎. باید پزشک را از آن مطلع ساخت.
▪ مشورت با پزشک بیش از مصرف هرگونه دارو: مصرف خودسرانه داروهای شیمیایی و گیاهی می تواند برای سلامت کودک مضر باشد از این رو بهتر است پیش از اقدام به مصرف هرگونه دارو با پزشک مشورت شود.
▪ مراجعه منظم به پزشک: مراجعه منظم به پزشک جهت پیشگیری از بروز مشکلات دوران بارداری و زایمان ضروری است.
▪ تزریق واکسن آنفلوآنزا: توصیه می شود مادرانی که حداقل ۱۴ هفته از بارداری را پشت سر گذاشته و در فصل سرما به سر می برند با مشورت پزشک در برابر آنفلوآنزا واکسینه شوند.
▪ استفاده صحیح از کمربند ایمنی: استفاده از کمربندهای ایمنی جهت محافظت از مادر و کودک ضروری است.
نوعی از کمربندها روی باسن و قفسه سینه قرار گرفته و فشاری به شکم وارد نمی کنند. در صورتی که زن باردار قصد رانندگی ندارد، صندلی عقب ایمن ترین جا برای نشستن اوست.
▪ رهایی از درد: احساس ناراحتی دوران بارداری ضرورتاً نباید با احساس ناراحتی و درد همراه باشد، سوزش معده، گرفتگی پا و ‎.‎.‎. همگی مواردی قابل درمان هستند.
● نبایدها
▪ مصرف ماهی های جیوه دار: در این دوران باید از مصرف ماهی های حاوی جیوه اجتناب شود.
▪ بی توجهی به مسمومیت غذایی: توجه به سلامت غذا در این دوران برای مادر و کودک ضروری است و مسمومیت غذایی در این دوران می تواند به مادر و کودک صدمات جدی وارد سازد.
▪ مصرف مواد شیمیایی: در این دوران باید به شست وشوی مواد غذایی توجه خاصی شود زیرا سموم گیاهی و آفت کش ها بسیار مضر هستند. حتی رنگ و مواد شوینده نیز می توانند صدماتی را در پی داشته باشند. از این رو هنگام کار با این مواد باید از دستکش، ماسک و ‎.‎.‎. استفاده کرده و دائماً هوا را تهویه کرد.
▪ ارتباط با گربه و سگ: این مسئله گاهی باعث بروز عفونت انگلی می شود و این عفونت می تواند به جنین صدمه بزند.
▪ استفاده از دوش آب داغ، سونا، وان آب داغ: دمای بالا گاهی برای جنین مضر بوده و باعث بیحالی و غش می شود.
▪ استفاده از محصولات بهداشتی معطر: زنان باردار باید از اسپری های خوشبوکننده، دستمال های بهداشتی و ‎.‎.‎. اجتناب کنند. زیرا این محصولات می تواند باعث تحریک بدن شده و احتمال بروز عفونت ادراری را افزایش دهد.
▪ قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس: این تشعشعات به نوعی با احتمال ابتلا به سرطان در کودک مرتبط است.
گاهی اوقات عکسبرداری به توصیه پزشک صورت می گیرد که در آن مشکلی نخواهد بود، اما گاهی لازم است تا این آزمایش پس از تولد کودک انجام شود.
▪ مصرف دخانیات: مصرف دخانیات باعث انتقال نیکوتین و مواد سرطان زا به جنین شده و مانع از رشد طبیعی او می شود. علاوه بر این احتمال تولد زودرس و تولد نوزاد نارس را نیز افزایش می دهد.

[زینب سادات محسنی]