نکاتی درباره کوآموکسی کلاو

آموکسی‌سیلین/کلاوولانات یا کوآموکسی‌کلاو یک آنتی‌بیوتیک رایج است که از آن برای درمان عفونت‌های باکتریایی گوناگون مثل عفونت گوش میانی، سینوزیت و عفونت‌های پوست، دستگاه …

آموکسی‌سیلین/کلاوولانات یا کوآموکسی‌کلاو یک آنتی‌بیوتیک رایج است که از آن برای درمان عفونت‌های باکتریایی گوناگون مثل عفونت گوش میانی، سینوزیت و عفونت‌های پوست، دستگاه تنفسی و دستگاه ادراری استفاده می‌شود.
آموکسی‌سیلین/کلاوولانات را می‌توان با یا بدون غذا مصرف کرد. خوردن آن با غذا می‌تواند از دل به هم‌خوردگی ناشی از آن جلوگیری کند.
بهتر است این دارو در فواصل زمانی برابر در طول شبانه‌روز مصرف شود تا مقادیر ثابتی از آن در خون و ادرار وجود داشته باشد.
برای مثال اگر قرار است روزی سه نوبت مصرف شود، فواصل باید ? ساعتی باشند (برای مثال ? صبح، ? بعدازظهر و ?? شب). اگر این برنامه با برنامه کاری یا خواب شما مغایرت دارد، از پزشک‌تان بخواهید در تعیین یک برنامه مناسب‌تر شما را یاری دهد. مهم است که دارو سر وقت و به مقدار کامل مصرف شود، حتی اگر احساس بهبودی می‌کنید.
چنانچه پیش از اتمام کل داروی تجویزی آن را قطع کنید ممکن است دچار عود علایم شوید. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که به یاد آوردید مصرفش کنید. البته اگر تقریبا موقع نوبت بعدی رسیده است، به برنامه منظم دارویی‌تان بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید.
در صورت بروز هریک از علایم زیر بلافاصله با پزشک‌تان تماس بگیرید: اسهال شدید یا خفیف ولی پایدار، سردرد، تهوع و استفراغ، زخم دهان یا زبان، خارش یا ترشحات واژن یا پلاک‌های سفید در دهان یا روی زبان. در صورت بروز تورم لب‌ها و دور چشم، بثورات جلدی، کهیر یا تورم‌های روی پوست، تب، غش ناگهانی، ضربان قلب سریع یا خس‌خس سینه یا تنفس مشکل، دارو را قطع کرده و با یک مرکز خدمات اورژانس پزشکی تماس بگیرید.
در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف کوآموکسی‌کلاو پزشک‌تان را مطلع سازید. حساسیت به هر نوع ماده غذایی، نگه‌دارنده‌ها، رنگ‌های خوراکی یا سایر داروها، به ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها
هنگام مصرف داروهای دیگر، به ویژه داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی (مثل ایبوپروفن و آسپیرین)، داروهای ضدانعقاد (رقیق کننده‌های خون نظیر وارفارین)، قرص‌های ضدبارداری حاوی استروژن (این دارو آثار این قرص‌ها را کاهش می‌دهد)، احتیاط کنید.
اگر از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنید تا یک ماه پس از پایان دوره درمان با آموکسی‌سیلین/ کلاوولانات از یک وسیله جلوگیری از بارداری دیگر نیز نظیر کاندوم یا ژل‌های اسپرم‌کش استفاده کنید.
برای جلوگیری از اسهال ناشی از این دارو ماست بخورید.
پس از تهیه سوسپانسیون آن را در یخچال نگهداری کنید. پیش از مصرف شیشه محتوی سوسپانسیون را به خوبی تکان دهید. در موارد شکل‌های مایع دارو از پیمانه داخل جعبه دارو برای اندازه‌گیری مقدار دارو استفاده کنید. اگر ظرف سه روز از مصرف این دارو احساس بهبودی نمی‌کنید با پزشک‌تان مشورت کنید.