سیگار ریزش مو را تسریع می‌کند

سیگار یکی از بزرگ‌ترین علل مرگ و ناتوانی در کشورهای توسعه‌یافته است و از مسایل مهم اجتماعی محسوب می‌شود. طبق تحقیقات به عمل آمده ۲۱ درصد از مردان و ۷/۶ درصد از زنان ایرانی سیگاری …

سیگار یکی از بزرگ‌ترین علل مرگ و ناتوانی در کشورهای توسعه‌یافته است و از مسایل مهم اجتماعی محسوب می‌شود. طبق تحقیقات به عمل آمده ۲۱ درصد از مردان و ۷/۶ درصد از زنان ایرانی سیگاری هستند. در حالی که ارتباط قوی و شناخته شده‌ای میان سیگار و بسیاری از بیماری‌های قلبی‌‌عروقی و بیماری‌های ریوی و سرطان‌ها وجود دارد، کشیدن سیگار به یکسری از تظاهرات پوستی نیز منجر می‌شود از جمله ریزش مو، سفید شدن مو و ... که توجه مجامع پزشکی را به خود معطوف کرده است.
حداقل ۹۴ درصد از مردان دچار درجاتی از پسرفت خط رویش مو در پیشانی پس از بلوغ می‌شوند و فقط ۳۲ درصد از زنان ۸۰ ساله و بالاتر هستند که شواهدی از الگوی ریزش موی زنانه را نشان نمی‌دهند، علاوه بر مسایل روحی‌روانی، سالانه وقت و هزینه هنگفتی صرف درمان و پیشگیری از ریزش مو می‌شود. سیگار با مکانیسم‌های گوناگون موجب ریزش مو می‌شود که شامل:
۱) کاهش خونرسانی به موها با اثر بر عروق کوچکی که وظیفه‌شان خونرسانی و تامین تغذیه موها است.
۲) خود سیگار یک سری سم‌هایی دارد که موجب می‌شود بر DNA موی اثر بگذارد و آن را تخریب کند.
۳) بر هم زدن تعادل سیستم آنزیم‌هایی که موجب ترمیم و بازسازی بافت مو می‌شود و در روند چرخشی رشد مو دخالت دارند.
۴) رادیکال‌های آزاد اکسیژن در اثر سیگار تولید شده و واسطه‌های التهابی را تحریک می‌کنند تا به فولیکول مو آ‌سیب بزند.
۵) سیگار موجب کاهش استروژن می‌شود با اثر بر سیستم آنزیمی مرتبط آن
در حقیقت سیگار در ارتباط با ریزش مو از نوع مردانه است که به فاکتورهای ژنتیکی هم بستگی دارد. در افراد سیگاری موها زودتر به رنگ خاکستری درمی‌آید. سیگار با افزایش هورمون‌های اندروژنیک ریزش مو را تسریع کرده و موجب کاهش ضخامت لایه زیر پوست و لایه فوقانی پوست می‌شود.
افراد سیگاری اشتهای کمتری نسبت به غذا دارند و مواد مغذی و ویتامین‌های کمتر به بدنشان می‌رسد. به همین دلیل ترمیم زخم در افراد سیگاری کندتر از سایر افراد است.
مصرف ۲۰ نخ سیگار در روز، خطر ریزش مو و طاسی را به مقدار چشم‌گیر افزایش می‌‌دهد. پژوهشگران در تایوان و با بررسی ۷۴۰ مرد از نژاد آسیای شرقی که از نظر ژنتیکی از نژاد اروپایی کمتر به طاسی مبتلا می‌شوند، تاثیر سیگار را در ریزش مو ارزیابی کردند. بر‌اساس این بررسی که در نشریه «آرشیو» چاپ شده است، سیگار این تفاوت را از میان می‌برد.

دکتر محمدعلی نیلفروش زاده - متخصص پوست و مو - رییس مرکز تحقیقات پوست و سالک