مرغ، یک پا نداشت

این اواخر سویا جای خاصی در سبد خانوار‌ها برای خود باز کرده است؛ اما معلوم نیست علت این موضوع توصیه‌های کارشناسان است یا قیمت رو به رشد گوشت. به هر حال در هفته‌ای که گذشت اندکی …

این اواخر سویا جای خاصی در سبد خانوار‌ها برای خود باز کرده است؛ اما معلوم نیست علت این موضوع توصیه‌های کارشناسان است یا قیمت رو به رشد گوشت.
به هر حال در هفته‌ای که گذشت اندکی از تب تند قیمت گوشت مرغ کاسته شد و مشخص شد آنچنان هم که معروف است، مرغ یک‌پا ندارد. در مقابل، قیمت گوشت قرمزترجیح داد بالا برود و باز هم شهروندان را از خرید گوشت قرمز ارزان مأیوس کند.
در مورد قیمت گوشت مرغ، شاید توزیع مرغ‌های ذخیره شده در میادین میوه و تره‌بار باعث شکسته شدن نرخ گوشت مرغ و کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار شد.
در ۳ هفته گذشته گرانی کالا‌های خوراکی، گریبان گوشت قرمز را هم گرفت و قیمت انواع مرغوب این ماده غذایی را هم تا نزدیک۱۰ هزار تومان برای هرکیلو پیش برد.
به گفته برخی کارشناسان اقتصادی، افزایش قیمت گوشت قرمز در حالی ادامه دارد که قرار بود اقدامات وزارت کشاورزی مفید واقع شود و قیمت‌ گوشت را کنترل کند؛
اما گوشت‌های منجمد و وارداتی هم به‌درستی توزیع نشد تا گرانی گوشت، بازار را تحت تاثیر قرار دهد.
جدای از تمام بحث‌های اقتصادی پیرامون قیمت گوشت باید مراقب برخی گوشت‌های ارزان موجود در بازار نیز بود. به هر حال هیچ ارزانی بی‌علت نیست. در مورد گوشت‌های ارزان می‌‌توان چند علت را برشمرد.
برای نمونه ناسالم بودن گوشت از جمله مهم‌ترین دلایل ارزانی آن در واحد‌های فروشنده غیر رسمی است؛بدین معنی که دام به دلیل استفاده از علوفه خیس یا آب آلوده،‌ انگل وارد بدنش شده و گوشت آن‌را ناسالم کرده است.
از آنجا که مصرف چنین گوشت‌هایی برای انسان خطرناک است باید به برخی علائم آنها اشاره کرد. برای نمونه گوشت دامی که سل داشته است سلول‌های غیرمتراکم و میان بافت‌های آن فاصله وجود دارد و خونابه از آن خارج می‌شود.
همچنین چنانچه بافت گوشت متمایل به رنگ زرد باشد و جگر دام هم زرد یا قرمز روشن باشد به احتمال قوی دام قبل از ذبح دچار زردی بوده است.
البته مخاطرات خرید از فروشنده‌های ناشناس به این موارد محدود نمی‌شود و ممکن است گوشت حیوانات دیگر نیز به جای گوشت گاو و گوسفند در مغازه آنها یافت شود.