کیسه‌ کاغذی ـ پالت

با اینکه کاغذ، کاربردهای فراوانی داشته و دارد اما هیچکس بدرستی نمی‌داند که چه کسی برای نخستین بار آنرا اختراع کرد. بسیاری از مخترعان در تکمیل و ولید و کار آمدتر کردن آن کوشیدند. …

با اینکه کاغذ، کاربردهای فراوانی داشته و دارد اما هیچکس بدرستی نمی‌داند که چه کسی برای نخستین بار آنرا اختراع کرد. بسیاری از مخترعان در تکمیل و ولید و کار آمدتر کردن آن کوشیدند. نخستین و احتمالاً آنکه بیشترین نقش را در تکمیل آن در روزگار مدرن داشت مارگارت نایب Knight مخترع بود وی یک دستگاه ماشین که به‌طور مکانیکی کاغذ را تا می‌کرد ساخت. این بزرگترین پیشرفت، ساخت یک کیسه کاغذی را از روزگاران پیش از خود فراهم کرد. هر چند خانم نایت اندیشه ساخت کیسه کاغذی را در ذهن خود داشت و پس از دو سال ماشین را پدید آورد. در فوریه ۱۸۷۲ لوترچایلدزکروس ول از مردم بوستون طرح و ابداع خانم نایترا تکامل و پیشرفت بخشید وسیله‌ای برای تا کردن به آن افزود. ساخت و عرضه کیسه کاغذی ازین پس آسان‌تر برای فروشگاه‌ها شد. میان سال‌های ۱۸۹۴ـ۱۸۸۴ ویلیام پارویس Purvis مخترع آفریقائی آمریکائی ده ماشین مختلف برای ساختن کیسه کاغذی اختراع کرد. وی همچنین یک قلم خودنویس استامپ دستی و سه نمونه راه‌آهن برقی اختراع کرد. وی بعدها اجازه اختراع کیسه کاغذی اختراعی خود را به کمپانی یونیون پیپربگ در نیویورک داد.
در آغاز دهه ۱۹۷۰کوششی برای ساخت کیسه‌های پلاستیکی شد که منتهی به طرح و ابداع آن در سوئد و در همان زمان در ایالات متحده آمریکا شد. با پیشرفت و تکمیل و با خودکار شدن تهیه کیسه پلاستیکی مبالغ فراوانی صرفه‌جوئی در اوایل ۱۹۸۰ شد و کیسه‌های پلاستیکی ارزان‌تر از کیسه‌های کاغدی تولید و عرضه گشت. سوپر مارکت‌های رفته رفته و همچنین برای مراکز دیگر ساخته و عرضه شد که مورد خواهش مشتریان بود. ساخت و عرضه کیسه‌های پلاستیکی به پیشنهاد بسیاری از مغازه‌داران، مؤسسات بازرگانی بود: امروزه استفاده از کیسه پلاستیکی عمومیت یافته است [۵۳].

۵۳ ـ بتول مجتبوی