کلمه‌ها و ترکیب‌های تازه

واژه‌های مصوب فرهنگستان در هفته گذشته بدین قرارند: ▪ امتیاز به جای Point : (ورزشی) واحد تعیین برتری افراد یا تیم‌های ورزشی در یک مسابقه یا یک دوره از مسابقات که نتیجه بازی یا مسابقه …

واژه‌های مصوب فرهنگستان در هفته گذشته بدین قرارند:
▪ امتیاز به جای Point : (ورزشی) واحد تعیین برتری افراد یا تیم‌های ورزشی در یک مسابقه یا یک دوره از مسابقات که نتیجه بازی یا مسابقه را مشخص می‌کند.
▪ انباشتگر به جای Accumulator: (رایانه و فناوری اطلاعات) ثباتی که نتایج عملیات انجام شده در واحد حساب و منطق را در خود نگه می‌دارد.
▪ انتشار به جای Propagation: (مخابرات) پخش شدن امواج الکترومغناطیسی در فضا و محیط‌های دیگر
▪ انتظار مکالمه به جای Call waiting: (مخابرات) خدماتی که کاربر با استفاده از آن می‌تواند هنگام برخوانی از دریافت ورودی دیگر آگاه شود و در صورت تمایل با قطع برخوانی جاری به آن پاسخ دهد.
▪ انتقال اکسیژن به جای Oxygen transfer: (مهندسی محیط زیست) نتیجه عمل هوادهی به آب که بر اثر آن مقداری از اکسیژن هوا به آب وارد و در آن حل می‌شود.
▪ انتقال مکالمه به جای Call transfer, CT: (مخابرات) خدماتی که انتقال ارتباط برقرار شده بین یکی از دو مشترک را با مشترک سوم ممکن سازد.
▪ انجماد به جای Solidification: (مهندسی مواد و متالوژی) تغییر حالت ماده از مایع به جامد
▪ اندام‌پرور به جای Body builder: (ورزشی) کسی که با حرکات قدرتی به تقویت عضلات بدن خود می‌پردازد.
▪ انرژی، کارمایه به جای Energy: (فیزیک) توانایی انجام کار
▪ انرژی فعال‌سازی به جای Activation energy: (شیمی) مقدار انرژی لازم، افزون بر انرژی حالت پایه که باید به یک سیستم مولکولی یا اتمی اضافه و انجام یک فرایند خاص امکانپذیر گردد.
▪ اوربیتال به جای Orbital: (شیمی) تابعی موجی برای توصیف حالت انرژی مجاز الکترون در یک اتم یا مولکول
▪ ایزوتوپ به جای Isotope: (شیمی) یکی از دو یا چند اتمی که عدد اتمی یکسان، اما عدد جرمی متفاوت دارند.