کموتاتور Commutator

کموتاتور الکترومکانیکی، یک‌نوع عامل سوئیچینگ که شامل یک موتور می‌باشد، است و حرکت آن موجب تعویض نوینی یک سری اتصالات گشته که نقاط مختلفی را به یک خط مشترک خروجی مرتبط می‌سازد …

کموتاتور الکترومکانیکی، یک‌نوع عامل سوئیچینگ که شامل یک موتور می‌باشد، است و حرکت آن موجب تعویض نوینی یک سری اتصالات گشته که نقاط مختلفی را به یک خط مشترک خروجی مرتبط می‌سازد [۷].
● کموتاتور ـ جابه‌جاگر Commutator
وسیله‌ای برای تغییر متوالی برای جریان الکتریسیته است. در صورت لزوم در دینامو برای تبدیل جریان متناوب به مستقیم بکار می‌رود. کموتاتور شامل مجموعه‌ای از رساناهای عایق‌بندی شده به‌شکل استوانه است. و هر یک از رساناها به سیم پیچ‌هائی متصل‌اند. تیغه‌های کربن در تماس با رساناها جریان را به مدارهای خارجی هدایت می‌کنند [۳۵].
وسیله‌ای برای تغییر دادن یا معکوس کردن جهت جریان الکتریکی در دینام برای تبدیل جریان الکتریسیته متناوب به جریان مستقیم مورد نیاز بکار می‌رود. تشکیل شده است از مجموعه استوانه‌ای شکلی از رسانائی عایق‌بندی شده که هر یک از آنها به‌قسمت‌هائی از سیم پیچ متصل است. تیغه‌های کربن که توسط فنر سوارشده‌اند با این رساناها تماس پیدا می‌کنند و جریان را به مدار خارجی می‌فرستند [۳۲].
● کموتاتور
کلید گردانی است که از استوانه مسی با جاروهای زغالی یا ترکیبی از زغال و مواد دیگرساخته شده و جاروها بر سطح خارجی استوانه تکیه دارند.کموتاتور روی محور رتور سوار شده و بنابراین با سرعت می‌چرخد. استوانه مسی به تعدادی قطعه تقسیم شده و سر و ته پیچک‌های رتور به این قطعات وصل گردیده است. ابتدا ساده‌ترین حالت کموتاتور و قطعه‌ای با پیچک یکدوری وصل به آنرا در نظر می‌گیریم با گذشت محور نیروی محرکه مغناطیسی را از وضعیت قائم جهت جریان در پیچک معکوس می‌شود زیرا نوارهای عایق میان قطعات از زیر جاروها می‌گذرند. این معکوس شدن جریان جهت نیروی محرکه مغناطیسی رتور را عکس می‌کند.