کمک‌فنر

وقتی فنر به تنهائی روی اتومبیل سوار باشد ضربات حاصله از جاده را می‌گیرد و نمی‌گذارد به شاسی و اتاق صدمه برسد و همین قسم از ضربه زدن اتاق و شاسی به دیفرانسیل و چرخ‌ها می‌کاهد …

وقتی فنر به تنهائی روی اتومبیل سوار باشد ضربات حاصله از جاده را می‌گیرد و نمی‌گذارد به شاسی و اتاق صدمه برسد و همین قسم از ضربه زدن اتاق و شاسی به دیفرانسیل و چرخ‌ها می‌کاهد ولی فنر بعد از رفع فشاری که او را باز کرده است می‌خواهد به‌حال اولیه و عادی بازگردد و در اثر نیروهای متضاد موجود فنر حرکات نوسانی می‌کند که سبب لرزش و تکان زیاد نیز کمک فنر را به فنر افزوده‌اند کمک فنر در کنار فنر می‌باشد و اغلب بدنه‌اش به شاسی وصل و بازوی آن روی پوسته دیفرانسیل یا محلی نزدیک فنر پیچ شده است. کمک فنرها دو نوعند یک‌نوع که بیشتر هم معمول است روغنی است و نوع دیگر مالشی است و در اثر اصطکاک دو صفحه با یکدیگر عمل می‌کند.
کمک فنرهای روغنی هم دو نوع است.
۱) کمک فنرهای یک طرفه
۲) کمک فنرهای دو طرفه
کمک فنر تشکیل شده از یک سیلندر که طرفین آن مسدود است و یک پیستون که داخل سیلندر می‌باشد و به‌وسیله محوری پیستون با اهرم کمک فنر مربوط است داخل سیلندر هم پر از روغن کمک فنر است وقتی که پیستون داخل سیلندر حرکت می‌کند روغن کمک فنر از یک طرف پیستون به‌طرف دیگر می‌رود. در کمک فنرهای یک‌طرفه مجاری روغن هم یک طرفه است [۱۰].

۱۰. فرهنگ علوم تجربی و ریاضی گروه کارشناسان و استادان دانشگاه