۲۷ سپتامبر در سال ۱۵۹۸ ـ اشتباهات فیلیپ دوم - پادشاهی ترتیب سوگواری بر مرگ خود را از قبل داده بود

۲۷ سپتامبر در سال ۱۵۹۸ سوگواری دو هفتگی مرگ فیلیپ دوم شاه اسپانیا که این کشور را در صدر قدرتهای زمان قرار داده بود، به پایان رسید. جالب اینجاست که خود وی این سوگواری را قبلا اعلام …

۲۷ سپتامبر در سال ۱۵۹۸ سوگواری دو هفتگی مرگ فیلیپ دوم شاه اسپانیا که این کشور را در صدر قدرتهای زمان قرار داده بود، به پایان رسید. جالب اینجاست که خود وی این سوگواری را قبلا اعلام کرده بود، زیرا مرگ او را در ۷۱ سالگی و از زخم معده پیشگویی کرده بودند و او در این سن بر اثر افراط در خوردن ادویه خوشبویی که از مستعمرات شرق و غرب برایش برده بودند و نیز غم شکست نظامی از انگلستان به زخم معده دچار شده بود.
فیلیپ دستور داده بود که همه مردم لباس سیاه برای خود آماده کنند ، پرده سیاه بدوزند و پس از مرگ او به مدت دو هفته، همه اسپانیا و ایتالیا و مستعمرات اسپانیا سیاهپوش شوند، از جمله دیوار شهرها!.
"مورخان " دوران حکومت ۴۰ ساله فیلیپ دوم را دوره برتری اسپانیا نوشته اند. اسپانیا در دوران حکومت او ثروتمندترین کشور جهان و از لحاظ نظامی قدرتمندترین بود. همه کارهای او حتی ازدواجش سیاسی بود. وی با ماری ملکه انگلستان ازدواج کرد تا این کشور بر ضد او نباشد حال آن که زن و شوهر در دو کشور با فاصله دور زندگی می کردند و جز چند روزی با هم نبودند.
با وجود این، فیلیپ دوم که کشور فیلیپین هنوز نام او را بر خود حفظ کرده است، مرتکب چند اشتباه و محاسبه غلط شد. یکی از آنها کوچک و حقیر شمردن نیروی دریائی انگلستان و جنگ با این کشور بود که از پروتستانهای هلند – تحت الحمایه اسپانیا – حمایت می کرد. این جنگ که در سال ۱۵۸۸ روی داد به برتری نظامی اسپانیا پایان داد. اشتباه دیگر او مصادره دارایی اسپانیاییهای مهاجر به امریکای لاتین بود که با شکنجه و آزار دادن بومیان صاحب طلا و نقره آنها شده بودند، وی با این عمل که در آغاز مورد حمایت اروپائیان قرار گرفت، دشمنان فراوانی برای خود به وجود آورد. فیلیپ دوم به جای توسل به دادگاه با صدور فرمانی نحت عنوان مجازات "شکنجه دادن دیگران " صاحب اموال آن جماعت شده بود و چون با مخالفت ضمنی پاپ روبرو شد، اعلام کرد که این اموال در سایه امنیتی که ارتش فراهم ساخته است، به دست آمده و بنابراین متعلق به بیت المال است.
جنگ دریایی با عثمانی که منافع اسپانیا را به مخاطره نیفکنده بود، یکی دیگر از اشتباههای وی به شمار می آید که باعث تضعیف ناوگان اسپانیا شد.